Pietendiscussie in de raad

vrijdag 10 juli 2020

Tijdens de laatste raadsvergadering dienden D66, Groen Links, PvdA en LAS een zgn. motie vreemd in met als onderwerp: Van Zwarte Piet naar Nieuwe Piet. De meeste overige fracties vinden een dergelijke motie niet nodig: het volksfeest is al aan het evolueren en de politiek moet zich hier niet mee bemoeien.

Het sinterklaasfeest met Pieten is een traditie in Nederland. Een kinderfeest dat van de ene op de andere generatie is doorgeven. Voor de een wordt de traditionele invulling ervan juist als zeer waardevol gezien en voor de ander is het duidelijk: dit feest moet meegaan met de tijd.

Vroeger….

Vroeger waren Pieten boemannen die stiekem in het donker aan het raam luisterden en stoute kinderen in een zak stopten en meenamen naar Spanje. Ze hadden een roe bij zich en het laat zich raden waarvoor deze gebruikt werd. De kinderen zongen: ‘Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.’ De kinderen van nu zingen: ‘Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland!’. Stond nog niet eens zo lang geleden in het liedje ‘Zie ginds komt de stoomboot’ ‘de knecht’ nog naast Sinterklaas op het dek, sinds een paar jaar ‘staat Piet op het dek te lachen’. Van boeman waar je toch een beetje bang voor moest zijn, is Piet in de loop der jaren een kindervriend geworden.

Verbinden

En als je nog veel verder terug in de tijd kijkt, zie je dat er telkens veranderingen in de viering zijn opgetreden. En dat is ook goed, een volksfeest moet op natuurlijke wijze evolueren om te kunnen verbinden. Het mag absoluut niet kwetsend zijn, maar moet ook de mensen in hun waarde laten die hier veel belang aan hechten.

Wie er de komende generaties samen met Sinterklaas op het dek staan; gekleurde pieten, roetveegpieten, regenboog-pieten, witte pieten en ja, wellicht hier en daar ook zwarte pieten, zal door een natuurlijk proces een afspiegeling zijn van de huidige en toekomstige tijdgeest en multi- culturele maatschappij.

Tim de Wolf, historicus en eveneens lid van de fractie van Gemeentebelangen Groen Soest heeft hier een artikel over achtergronden van Zwarte Piet geschreven.

Annemarieke Weith-Plomp

Raadslid

06 - 517 590 39 (Na 17.30)

Raadslid