Vragen GGS: Ballonnen horen bij een feestje, maar niet in de lucht.

woensdag 13 maart 2019

Als het aan Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) ligt wordt het oplaten van ballonnen bij evenementen verboden. In de gemeenteraad van 14 maart hebben we daarom ruimte gereserveerd in het zogeheten Vragenkwartier. Tim de Wolf zal dan de volgende tekst inbrengen:

Steeds meer gemeenten kiezen voor een verbod op het oplaten van (wens)ballonnen. In 2018 hadden nog maar 18 gemeenten een dergelijk verbod. Dit jaar zijn het er al 59. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting De Noordzee. Soest heeft, zo meldt de stichting, slechts een ontmoedigingsbeleid.

Opgelaten ballonnen - waaronder ook de biologisch afbreekbare exemplaren - die in de natuur terechtkomen, brengen ernstige schade toe aan natuur en milieu. Ze worden bijvoorbeeld opgegeten door vissen, vogels en andere dieren. Dit veroorzaakt dierenleed door verstrikking in linten of uithongering na het eten van ballonresten. Elke ballon die wordt opgelaten komt weer naar beneden. Op de stranden worden per 100 meter 12 ballonnen aangetroffen.

Ook wat betreft het Soester grondgebied mogen wij ervan uit gaan, dat resten van ballonnen schade toebrengen aan het milieu. Het gaat niet aan het milieu onnodig te belasten, simpelweg voor ons plezier. De aarde wordt al te zeer belast. Maar ook daar, we weten er alles van in het kader van de energietransitie, wordt nu kritisch naar gekeken. Een schonere aarde krijgen we niet zonder offers.

Uit antwoorden op vragen van onze collega’s van DSN, gesteld in 2014, gaf het toenmalig college aan dat het instellen van een algemeen verbod voor het oplaten van ballonnen niet haalbaar was. Wel werd aangegeven dat er bij activiteiten, georganiseerd door of namens de gemeente, geen ballonnen – ook geen biologische – zullen worden opgelaten.

Onze fractie vindt het van groot belang dat er nu een geheel verbod komt in onze gemeente op het oplaten van ballonnen. Wij zijn landelijk gezien dan bepaald geen uitzondering. Zoals gezegd, 59 gemeenten hebben een dergelijk verbod al ingesteld.

Wij leggen daarom het college de volgende vragen voor:

1. Wilt u onderzoeken op welke wijze andere gemeenten een verbod op het oplaten van ballonnen formeel hebben gerealiseerd?

2. Is het college bereidt om een verbod op het oplaten van ballonnen in te stellen?

3. Op welke termijn kunt u het gevraagde onderzoek afronden en met een voorstel komen naar de raad?

Wat naar boven gaat, komt ook weer naar beneden

De achtergrond is dat het onmogelijk is alle resten op te ruimen die opgelaten ballonnen veroorzaken. Dit leidt tot schade aan het milieu. Opgelaten ballonnen komen weer naar beneden en dragen dan bij aan zwerfvuil en de plastic soep, zoals blijkt uit aangespoelde ballonresten op het strand. De overheid wil het aantal ballonnen daarom terugdringen.

De plastic ventieltjes en lintjes die aan de ballonnen zijn bevestigd vergaan nooit in de natuur. Daarnaast veroorzaakt dit soort afval dierenleed. Zeezoogdieren, vogels en vissen zien de ballonnen aan voor voedsel en raken verstrikt in de ballonlinten.

Tientallen andere gemeenten in Nederland hebben al een soort gelijk verbod opgenomen in hun evenementen beleid en plaatselijke verordening. Ook de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen ontmoedigt voortaan het oplaten van ballonnen. Gemiddeld worden er 12 ballonnen per 100m strand gevonden. Er belanden rond de 230.000 ballonnen per jaar op de Noordzee. Veel worden er opgelaten tijdens Koningsdag.

Welke ballonnen?

Het gaat normaal gesproken om het oplaten van ‘gewone’ latex ballonnen die gevuld zijn met helium. Helium is lichter dan lucht, maar de voorraad helium op aarde is beperkt. De voormalige nobelprijswinnaar en natuurkundige Robert Richardson voorspelt dat bij het huidige hoge gebruik van helium en wereldvoorraad over een jaar of 25 op is. Zinvolle toepassingen in ziekenhuizen komen dan in gevaar.

Maar ook het oplaten van andere soorten ballonnen is onderwerp van gesprek. De gemeente Olst-Wijhe hanteert sinds afgelopen 13 december een verbod op het oplaten hiervan. Daar is het geformuleer als: ‘Hieronder vallen ook ufoballonnen, herdenkingsballonnen, vuurballonnen, gelukslampionnen, Thaise wensballonnen, papierballonnen en geluksballonnen.’

Deze heteluchtballonnen kunnen namelijk brandend op ongewenste plekken terecht komen. Ze zijn brandgevaarlijk en kunnen schade toebrengen aan de natuur en het milieu.

Alternatieven

Op zoek naar alternatieven? Op de site dieballongaatnietop.nl, staan verschillende milieuvriendelijke voorbeelden. Denk aan een lampionnenoptocht, het oplaten van vliegers in plaats van ballonnen en het houden van een fluitconcert.

Tim de Wolf

raadslid

Aandachtsgebieden: Natuur en Milieu - Bestuurlijke taken - Kunst en Cultuur - Verkeer en Vervoer