zondag 24 november 2024
De gemeenteraad wordt op 4 december a.s. gevraagd om potentiële locaties aan te wijzen die mogelijk na 2030 voor woningbouw beschikbaar. Als de raad kan instemmen met deze locaties, dan moet de gemeente Soest gesprekken starten met de provincie Utrecht voor toestemming om daar te mogen bouwen. De betreffende locaties liggen namelijk buiten de zogenaamde rode contour die door de provincie is vastgesteld.
Bij de Omgevingsvisie Soest en Soesterberg is bepaald dat er op zoek moet worden gegaan naar woningbouwlocaties. Het proces om tot deze locaties te komen moet transparant zijn, en participatie moet onderdeel uitmaken van het proces. De raad heeft verzocht om op basis van een integrale analyse en beoordeling op functionaliteit en kwaliteit te komen met een advies welke locatie(s) de meeste potentie hebben om woningbouw op te ontwikkelen. Zoals vastgelegd in het coalitieakkoord gaat het om woningbouw na 2030 in de zogenaamde ‘rafelranden’.
In de Omgevingsvisie staat dat de gemeente tussen de 125 en 200 woningen per jaar moet bouwen. Uit het woningmarktonderzoek dat in 2023 is uitgevoerd, blijkt dat er in de periode 2030-2040 behoefte is aan 1900 nieuwe woningen. Als dit aantal te realiseren oningen na 2030 allemaal binnenstedelijk gerealiseerd zou gaan worden, dan gaat dit ten koste van de kernwaarden dorps, groen en vitaal. Voor de periode 2030-2040 ligt er al een groot aantal plannen (ca. 1500 woningen), waardoor het met de huidige inzichten voldoende is om voor de periode na 2030 twee rafelranden aan te wijzen voor potentiële woningbouwontwikkeling.
Op basis van de hierboven genoemde opdracht wordt geadviseerd om de locaties Inspecteur Schreuderlaan-Stadhouderslaan en Stadhouderslaan-Korte Brinkweg, spoor aan te wijzen als potentiële locaties. Om op de locaties te mogen bouwen, is instemming nodig van de Provincie Utrecht. De locaties liggen immers buiten de rode contouren. Over het aantal te realiseren woningen per rafelrand kan nog geen uitspraak worden gedaan. Dit, omdat er geen daadwerkelijk plan is ontwikkeld. Dat laatste gebeurt namelijk pas indien er toestemming komt om te ontwikkelen. De initiatieven om woningbouw te ontwikkelen op deze locaties, komen te zijner tijd van de eigenaren van de gronden en hun projectontwikkelaars. Heel belangrijk hierbij is, dat bij op het moment dat er een daadwerkelijk bouwplan komt, alle onderzoeken rondom flora en fauna, archeologie, waterbeheer e.d. plaats dienen vinden. Evenals de onderzoeken voor wat betreft netcongestie, de energietransitie en klimaatadaptatie.
Onze partij is altijd tegen bouwen in de buitenruimte geweest, maar kan niet de ogen sluiten voor de toekomstige behoefte aan woningen in Soest. Wij hebben altijd weerstand kunnen bieden aan de vele partijen die voorstelden om aan de rode contour te knabbelen. Echter, onze jongeren hebben woningen nodig, en ook de groeiende groep Soester ouderen heeft straks behoefte aan passende woonruimte op een voor hen geschikte locatie in de nabijheid van voorzieningen.
Voorwaarde voor GGS blijft wel dat het waardevolle, open poldergebied behouden blijft en niet versnipperd wordt! De Gooi- en Eemlande vatte dit samen in de kop boven een artikel over dit onderwerp: ‘Soest wil verbod op bouwen in buitengebied van tafel, maar de polder is en blijft heilig’.
Link: Inbreng GGS tijdens de OORDEELSVORMENDE vergadering van 21 november 2024
Link: Schriftelijke vragen van GGS en reactie van het college van B&W.
Jan PaauwFractievoorzitter Fractievoorzitter Financiën - Economie - Bestuurlijke taken - Wonen - Ruimtelijke Ordening
Achtergrond
Stuur een e-mail |