Steeds meer partijen maken zie zorgen over het financiële RAVIJNjaar 2026

dinsdag 23 april 2024

ZORGEN OM FINANCIËLE RAVIJNJAAR 2026!

Steeds meer politieke partijen maken zich zorgen over het zgn. financiële ‘ravijnjaar’ 2026. Kort gezegd krijgen de gezamenlijke gemeenten in 2026 te maken met een tekort van zo’n 3 miljard euro. Dit komt doordat het oude financiële systeem afloopt in 2025 en het nieuwe systeem pas in 2027 van kracht gaat. Het huidige systeem van ‘trap op, trap af’ waarbij de bijdragen uit het Gemeentefonds gekoppeld zijn aan de uitgaven op rijksbegroting eindigt per 2026.  Vanaf 2027 ontvangen gemeenten een vast percentage van de Nederlandse economie.  Met nog steeds een demissionair kabinet en nog geen concreet zicht op de herstructurering, is de onzekerheid bij gemeenten over de financiële plannen van het rijk groot.   Onze fractie is zich ervan bewust, dat als het kabinet niet gaat bijsturen de gemeente Soest niet ontkomt aan het snijden in de plannen die wij hebben. Ook als lokale politieke partij kunnen we voor lastige keuzes komen te staan. Het is noodzakelijk om te anticiperen op financiële tegenvallers waar wij in 2026 mee te maken kunnen gaan krijgen.

De kadernota en -brief die in het voorjaar voor de Begroting 2025 wordt opgesteld zal de schaduw vooruitwerpen.  De gemeente zal bepaalde taken niet meer kunnen uitvoeren, maar de vraag is: welke? De onderdelen waarop bezuinigd kan worden zijn vaak beperkt of al uitgekleed. Gemeenten zijn juridisch verplicht om taken zoals de jeugdzorg en veel taken binnen het sociaal domein uit te voeren.  De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) adviseert in haar recente begrotingsadvies voor de komende jaren, om bezuinigingsmogelijkheden voor 2026 in beeld te gaan brengen. Onze fractie vindt het belangrijk dat de komende periode de structurele uitgaven niet verder stijgen, en het liefst afnemen. Dit raakt iedereen. Nieuwe ideeën en plannen zullen in de ijskast worden gezet, want de financiële middelen zijn er niet. Erger nog, reeds lopende activiteiten waar wij allen veel waarde aan hechten zullen mogelijk stopgezet moeten worden.

Keuzes

Het bepalen waarin gesneden zal moeten worden wordt een zeer lastig vraagstuk, en de verantwoording en uitlegbaarheid richting inwoners misschien nog moeilijker. Iedere politieke partij heeft zijn eigen prioriteiten en voorkeuren. Hopelijk kunnen we binnen de politieke arena een goede dialoog voeren en komen we tot gezamenlijk gedragen keuzes, hoe lastig deze ook zullen zijn.

De fractie van GGS wil bij het college van B&W aandringen om bij de kadernota of – brief  voorstellen tot bezuinigingen voor de komende jaren in beeld te brengen. Daarnaast zal de fractie ook inwoners gaan betrekken bij de discussies hierover.

Wordt vervolgd