Uit de Raad: Tijdelijke woningbouw – voor vluchtelingen en Soesters

zondag 17 maart 2024

Behandeling “Toetsingskader tijdelijke woningbouw” - een puzzel die niet op te lossen is?

Donderdag 14 maart 2024 probeerden we ons met de gemeenteraad een oordeel te vormen over het Toetsingskader Tijdelijke Woningbouw. De publieke tribune bleef de hele avond goed gevuld, terwijl hun geduld behoorlijk op de proef werd gesteld met lange pauzes. Iedereen hartelijk dank voor de belangstelling en het meedenken!

Na een algemene beschouwing van de fracties (die van GGS vind je hier) vond een gedachtewisseling plaats met het College van B&W en onderling in de raad. Dit leidde uiteindelijk tot een opdracht van de gemeenteraad aan de wethouder om de volgende punten aandacht te geven in het werken met het Toetsingskader:

1. Wat zijn de consequenties van korte contracten (5 jaar), zowel voor de mensen waar het om gaat als in geld?
  2. Hoe kleinschalig is kleinschalig?
  3. Is er in de buurt draagvlak om de contracten met hotel Fletcher en bungalowpark Albertsdorp te verlengen?
  4. Denk aan ongebruikelijke oplossingen.
  5. Denk aan goede participatie en communicatie met de mensen in Soest.

Standpunt GGS

Als fractie heeft Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) altijd het standpunt ingenomen dat tijdelijke woningen geen wenselijke oplossing zijn. In het voorstel zoals aangeboden aan de raad, wordt duidelijk aangegeven dat de tijdelijke woningenbouw niet de permanente woningbouw gaat verdringen.

Tijdelijke woningbouw, en dan ook nog eens op meerdere locaties en voor langere tijd, vertraagt volgens ons de permanente woningbouw die zo broodnodig is. Maar de wettelijke verplichtingen en de niet te stoppen stroom van vluchtelingen naar ons land, noodzaakt ons om anders aan te kijken tegen tijdelijke woningen.

Kleinschalige opvang

Tijdens de bijeenkomsten met de inwoners, hebben wij kunnen vaststellen dat er onder de mensen die daarbij aanwezig zijn steun is voor tijdelijke kleinschalige opvang, verspreid door heel Soest.

Het is ons echter nog niet duidelijk wat er precies wordt bedoeld met deze kleinschaligheid. Het COA is van mening dat 100 asielzoekers op een locatie het minimum is. Bij minder kost het COA teveel mensuren om te controleren.

De algemene mening bij Soesters denkt aan maximaal 50 personen. Het college formuleert wat dit betreft vaag en zegt, in antwoord op schriftelijke vragen: “Dat verschilt per locaties en doelgroep. Er zal een optimum gevonden moeten worden tussen kleinschaligheid i.v.m. een goede inbedding in wijken en tegelijkertijd uitvoerbaarheid”.

Want reken maar uit: in 2025 moeten we 287 asielzoekers huisvesten, verdeeld over kleine locaties en dan nog andere groepen, zoals urgente woningzoekers, starters en statushouders. Dat betekent dat je voor 500 personen huisvesting moet vinden en regelen. Dus heb je kort gezegd 10 locaties nodig voor tijdelijke woningen waarvan in ieder geval 5 á 6 al vol zitten met asielzoekers. De grote vraag is nu: zijn er zoveel locaties beschikbaar?

Gemengde woonvormen

Hoe gaat het element ‘Gemengde woonvormen,’  met verschillende doelgroepen op dezelfde locatie er in de praktijk uitzien qua samenstelling? Hoe wordt de verdeling, welke groep of groepen krijgen de hoogste prioriteit? Op vragen van onze kant kwam hier geen duidelijk antwoord op. Dus komt het er op neer dat iedere mogelijke locatie apart moet worden voorgelegd aan de raad.

Dit komt door de Omgevingswet die is ingegaan per 1 januar 2024. Die geeft een adviesrecht aan  de raad als er een plan bestaat voor 12 woningen of meer. Wij zien dat hier als voordeel. De raad komt altijd nog aan bod komt als een beoogde locatie voor tijdelijke woningbouw wordt voorgesteld.

Buiten de rode contouren

Veel andere raadsfracties hadden het over ongebruikelijke oplossingen, out of the box denken, en vooral door maar even locaties aan te gaan wijzen in het landelijk gebied, buiten de zogeheten Rode Contour. Vaak tegen beter weten in, omdat daar duidelijk afspraken over zijn gemaakt in het coalitietakkoord wat in totaal door 6 partijen in ondertekend. Daarbij komt dat de provincie nog altijd gaat over het buitenbied en zeker geen voorstander is om te knabbelen aan het buitengebied rondom Soest. En als je daar aan gaat beginnen is het zeker geen oplossing waarmee je op korte termijn iets kan realiseren. En dat was wel het uitgangspunt: snelheid is geboden.

Onze fractie is van mening dat we eerst meer eens moeten kijken wat we in de rafelranden rond de gemeente nog kunnen doen, maar dat is pas voor na 2030. Dus zoeken naar locatie in het open polder gebied is geen optie voor tijdelijke woningen. Maar er zijn uiteraard meer manieren om ongebruikelijke manier (tijdelijke) woningen te realiseren. Niemand is erbij gebaat om nu alleen maar de gemoederen en verhoudingen binnen de coalitie op scherp te stellen.