Bescherming van onze amfibieën

dinsdag 27 februari 2024

De IVN-paddenwerkgroep Soest helpt sinds 2011 tijdens de paddentrek de dieren bij de oversteek van de Wieksloterweg en de Insingerstraat. Als oprichter/coördinator ben ik trots op deze groep, het is uitgegroeid tot een club van enthousiaste vrijwilligers.

Al snel bemerkten we dat er ook veel padden, kikkers en salamanders in de putten – in professioneel jargon: straatkolken – belanden. Als onderdeel van de werkzaamheden schermen we de putten tijdelijk af met gaas, en openen we ze dagelijks ter inspectie. Omdat de toestand toch wel ernstig bleek hebben we in 2023 de zaak eens speciale aandacht gegeven. We hebben tellingen uitgevoerd. Dit ook naar aanleiding van diverse onderzoekingen van RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland).

In totaal zijn 150 dieren in de putten aangetroffen. RAVON meldt dat er altijd ‘ondertelling’ plaats vindt, en stelt dat het werkelijke aantal 3x hoger is dan het aantal getelde dieren. Voor Soest komen we dan voor een deel van de wijk Overhees op 450 padden. Ten opzichte van de circa 1000 padden die gemiddeld per jaar (in de afgelopen vier jaar) in dit gebied zijn overgezet is dat veel, en vormt de sterfte van dieren in putten een bedreiging voor de populatie. Dat is een slechte zaak, want landelijk gezien blijkt het aantal padden sinds 2008 te zijn gehalveerd. De pad heeft een functie in de voedselkringloop, hun vermindering leidt tot onbalans in de natuur.

Al jaren wordt door fabrikanten en natuurorganisaties gespeurd naar goede ‘uitklimvoorzieningen’. Het voordeel is duidelijk. Padden, kikkers en salamanders kunnen zelf uit de put kruipen. Helaas bleken veel voorzieningen ondeugdelijk. Ze vormden een hindernis bij het periodieke leegzuigen (reinigen) van de putten en/of belemmerden het goed wegstromen van het water.

Recente ontwikkelingen hebben een eenvoudige, goede, faunatrap opgeleverd. Uit tests blijkt dat 90% van de pechpadden binnen 24 uur de weg naar boven hebben gevonden.

Reden voor ons, als paddenwerkgroep, om een rapport op te stellen, en de gemeente Soest te verzoeken samen met ons naar de mogelijkheid te kijken van efficiënte toepassing van deze voorzieningen. Hierop heeft de gemeente positief gereageerd. Onlangs hebben we tijdens een prettig gesprek afgesproken een ‘pilot’ op te zetten om het effect van de faunatrappen in de praktijk te meten. Bij gebleken succes kan een volgende stap worden gezet om Soest, op de plekken waar veel amfibieën voorkomen, diervriendelijke straatkolken te geven.

Het complete rapport kunt u hier lezen. Hier kunt u ook informatie vinden over de activiteiten van de paddenwerkgroep, de paddentrek, de reden voor de vermindering van de padden en de positie van padden in de voedselkringloop.

Tim de Wolf

raadslid

Aandachtsgebieden: Natuur en Milieu - Bestuurlijke taken - Kunst en Cultuur - Verkeer en Vervoer