De StreetMasters van stichting VAnG zijn de winnaar van de Harry Witte Prijs 2023!

vrijdag 26 januari 2024

Afgelopen vrijdagavond 26 januari reikte de broer (Victor) van Harry Witte uit aan de ‘De StreetMasters van Stichting VAnG, de Harry Witte Prijs 2023 uit. Voor deze prijs waren vier groepen genomineerd, die allemaal aanwezig waren bij de bekendmaking van de winnaar tijdens de nieuwjaarsreceptie van Gemeentebelangen Groen Soest in de Molenaarskamer van ‘De Windhond’. De StreetMasters ontvingen naast een kunstobject gemaakt door kunstenaar Ton Paauw, ook een geldprijs ter ondersteuning van de activiteiten.

Gemeentebelangen Groen Soest reikt eens in de twee jaar een prijs uit aan een  werk- of actiegroep die succesvol en met veel inzet actie voert in gemeente Soest. Voorwaarde is dat deze actie gericht is op het algemeen belang en/of welzijn van mens, dier of omgeving. Het juryrapport vermeldde dat werkgroep De StreetMasters erg succesvol zijn geweest om op steeds meer plekken in Soest het zwerfafval te verwijderen. Steeds meer inwoners melde zich aan om ook actie als Streetmaster daadwerkelijk de omgeving schoner te maken. Wat uit eindelijk de biodiversiteit in Soest kan laten verbeteren.

De jury was ook vol lof over de overige genomineerden. De genomineerden voor de Harry Witte Prijs 2023:

Werkgroep tegen de menstruatiearmoede in Soest

Menstruatiearmoede raakt één op de tien meisjes en vrouwen. Dit heeft als direct gevolg dat deze groep minder deelneemt aan het maatschappelijk leven. De Soesterse Soraya Lartey plaatst mandjes in supermarkten waarin klanten menstruatieproducten kunnen deponeren. Haar plan is ook om in Soest afhaalkastjes neer te zetten met spullen die gratis kunnen worden meegenomen.

Vlinders Eemland

Sinds 2010 houden, Violet Middelman & Remco Vos, zich bezig met vlinders, zowel dag- als nachtvlinders. Hierbij ligt onze nadruk op de nachtvlinders, zowel de macro- als de microvlinders. De inventarisaties vinden het meeste plaats in Soest en Baarn. Daarnaast wordt door deze twee met vele vrijwilligers ook jaarlijks in het Soesterveen een natuurwerkdag georganiseerd om onderhoud uit te voeren.

Soester Energiecoöperatie

De Soester Energiecoöperatie organiseert diverse activiteiten in Soest(erberg) om duurzame energie en bewustwording te stimuleren. Zo wordt bijvoorbeeld in de wijk Overhees onderzocht hoe warmte uit de vijvers van Overhees gehaald kan worden om te gebruiken om de huizen in de buurt te  verwarmen. Na een succesvolle proefopstelling bij de kinderboerderij, is het heel goed mogelijk dat er een warmtenet kan komen voor zo’n 1100 woningen. Deze ontdekking kan belangrijke implicaties hebben voor de warmtetransitie in de rest van Nederland.