Bekendmaking genomineerden Harry Witte Prijs 2023

donderdag 28 december 2023

Gemeentebelangen Groen Soest reikt eens in de twee jaar een prijs uit aan een werk- of actiegroep die met veel inzet en succesvol actievoert in Soest en/of Soesterberg. Voorwaarde is dat deze actie gericht is op het algemeen belang of welzijn van mens, dier of leefomgeving. Dit jaar zijn er vier genomineerden.

Tijdens de nieuwsjaarsreceptie van GGS op vrijdag 26 januari a.s. wordt bekend gemaakt wie de winnaar is van de 'Harry Witte Prijs 2023'. Eind 2022 overleed boegbeeld Harry Witte. De fractie en het bestuur van GGS willen zijn gedachtegoed in ere houden. Actievoeren voor de gemeenschap is hier een van. De winnaar krijgt een geldbedrag en een kunstobject gemaakt door Ton Paauw. Alle genomineerden ontvangen een blijvende herinnering.

De genomineerden van dit jaar zijn - in willekeurige volgorde:

De StreetMasters van stichting VAnG

Inmiddels zijn er meer dan honderd Soester oudere jongeren die hun buurt schoon en netjes houden. De mannen en vrouwen gaan gewapend met een grijpstok, afvalzak en handschoenen op pad om de buurt schoon te houden. Gekleed in oranje hesjes met de tekst ‘Ik hou de buurt schoon, u ook?’.

Werkgroep tegen de menstruatiearmoede in Soest

Menstruatiearmoede raakt één op de tien meisjes en vrouwen.  Dit heeft als direct gevolg dat deze groep minder deelneemt aan het maatschappelijk leven. De Soesterse Soraya Lartey plaatst mandjes in supermarkten waarin klanten menstruatieproducten kunnen deponeren. Haar plan is ook om in Soest afhaalkastjes neer te zetten met spullen die gratis kunnen worden meegenomen.

Vlinders Eemland

De werkgroep Vlinders Eemland is een groep vrijwilligers die zich bezighoudt met het inventariseren van deze insecten in de regio Eemland, zoals Soest en Baarn. De focus ligt op het monitoren van nachtvlinders en de standaard inventarisaties overdag in de natuurgebieden. Daarnaast wordt door de werkgroep met vele vrijwilligers ook jaarlijks in het Soesterveen een natuurwerkdag georganiseerd om onderhoud uit te voeren.

Soester Energiecoöperatie

De Soester Energiecoöperatie organiseert diverse activiteiten in Soest(erberg) om duurzame energie en bewustwording te stimuleren. Zo wordt bijvoorbeeld in de wijk Overhees onderzocht hoe warmte uit de vijvers van Overhees gehaald kan worden om te gebruiken om de huizen in de buurt te verwarmen. Na een succesvolle proefopstelling bij de kinderboerderij, is het heel goed mogelijk dat er een warmtenet kan komen voor zo’n 1100 woningen. Deze ontdekking kan belangrijke implicaties hebben voor de warmtetransitie in de rest van Nederland.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Hans de Koning

Hans de Koning

Bestuurslid

Ik ben een geboren en getogen Soester. Na een studie economie ben ik voornamelijk in de financiële sector werkzaam geweest. Ik geniet van Soest en met name de groene omgeving spreekt mij erg aan. Ik voelde mij al lange tijd aangetrokken door de standpunten van Gemeentebelangen Groen Soest. Na mijn pensionering heb ik mij in 2013 aangemeld bij de partij en werd bestuurslid. Een functie die ik met veel plezier bekleed.