Bezoek aan de Jongerenraad te Zeist

woensdag 13 december 2023

Gemeentebelangen Groen Soest heeft open oog voor bestuurlijke vernieuwing en hecht aan een goed beeld van wat in de samenleving leeft. Daarom werd er niet getwijfeld toen de mogelijkheid werd geopend om de Jongerenraad in Zeist te bezoeken. Tim de Wolf was op 13 december aanwezig.

De Jongerenraad heeft niet direct tot doel een kweekvijver te zijn voor nieuwe raadsleden. Een belangrijke functie is het ophalen van meningen en ideeën uit de groep jongeren tussen de 15 en de 18 jaar. In deze raad is er geen sprake van partijen en de leden zijn niet gekozen. Het orgaan bestaat uit zo’n twintig tot dertig jongeren die zich uit betrokkenheid en/of het behalen van studiepunten heeft aangemeld. Het aantal aanmeldingen is niet enorm groot, dus iedereen die wil kan zitting nemen. Verwacht wordt dat je tenminste een jaar blijft. De vergaderingen zijn tweemaandelijks. Vanuit de gemeenteraad is enige belangstelling. Sommige raadsleden wonen wel eens een vergadering van de Jongerenraad bij en hebben regelmatig contact met de leden.

Er is een oververtegenwoordiging van HAVO/VWO. Daar ligt dus een probleem waar het gaat om representatie van de leeftijdsgroep. Verder zijn het leerlingen met een bepaalde maatschappelijke betrokkenheid die zich voor de Jongerenraad opgeven. Dit laatste is moeilijk op te lossen zolang het op basis van vrijwilligheid gaat – en dat willen we toch – maar aan het eerste is wel wat te doen. Meestal verdwijnen de leden uit de Jongerenraad zodra ze de middelbare school hebben afgerond en een vervolgstudie oppakken. Die is vaak elders, en de reis wordt een bezwaar.

Tijdens de bijeenkomst werden twee onderwerpen besproken: Informatie over het Nationaal Programma Onderwijs en Project Mentaal Welzijn Jeugd (adviesvraag). Het eerste onderwerp richtte zich op de gevoelens tijdens en na de Covid-periode. Het tweede onderwerp stond er mee in verband. De  raag werd voorgelegd: ‘Wat is mentale veerkracht voor jou?’ Kernwoorden werden via een digitaal systeem (Mentimeter) opgehaald. Deze verschenen op een scherm en gaven meteen een beeld van de diverse gevoelens rondom dit thema. Daarna volgde een tweede vraag: ‘Waar heb je/hebben jongeren  behoefte aan om mentaal (nog) veerkrachtiger te zijn?’ Vervolgens werd hierover het prettig open gesprek gevoerd, en hierbij kwamen aardig inzichten naar voren. ‘Hou op school rekening met leerlingen die het moeilijk hebben, geef ze wat meer ruimte en bewegingsvrijheid, dan kunnen ze het vaak zelf oplossen.’ ‘Maak het onderwijs praktischer. Je leert sneller als de theorie wordt gekoppeld aan voorbeelden van bijvoorbeeld technische zaken in het alledaagse leven.’ ‘Leer mensen lezen door de schoonheid van literatuur te zien, niet door ze te vermoeien met taaltechnisch geneuzel.’ ‘Heb meer oog voor de ontwikkelingen van talenten bij de leerlingen. Geef ruimte om hun eigen passie te volgen.’

Iets voor Soest?

Een Jongerenraad zou voor Soest zeker een aanwinst zijn. Het geeft de mogelijkheid de meningen te horen binnen een groep die nog geen stem heeft. Dat gaat zeker beter inzicht geven. Wat organisatie betreft rijst de vraag: Wie gaat/gaan dit dan opzetten? Scholen of griffie? Wie haalt de informatie op? Ambtenaren (om te verwerken in beleidsstukken) of raadsleden? Of allebei? Hoeveel tijd gaat dit kosten? Hoe komen we tot een betere vertegenwoordiging van leerlingen uit andere schooltypen?

De delegatie uit de gemeenteraad van Soest was overwegend positief. Een mooi onderwerp om in 2024 aan te pakken.

Tim de Wolf

raadslid

Raadslid

Aandachtsgebieden: Natuur en Milieu - Bestuurlijke taken - Kunst en Cultuur - Verkeer en Vervoer