Spoorwegovergang Gouden Ploeg blijft open

donderdag 16 november 2023

In het voorjaar van 2021 werd de raad geïnformeerd over een Plan van Aanpak over de afsluiting van de spoorwegovergang bij de Gouden Ploeg. Onze fractie pleitte destijds dat deze overgang gewoon open moest blijven. De situatie is volgens ons dusdanig veilig dat fietsers en voetgangers weinig tot geen risico lopen op een botsing met een naderende trein, die hier bijna stapvoets rijden.

ProRail vond dat er toch een volledige afsluiting moest worden gerealiseerd, tenzij de gemeente Soest 50% zou meebetalen aan automatische overwegbomen. Een bedrag van een half miljoen euro. Te veel geld vond onze fractie, die het college van B&W destijds verzocht alles in het werk te stellen om tot een oplossing te komen met ProRail en zodoende de Eng toegankelijk te houden voor inwoners.

De oplossing

Wij zijn blij met de oplossing die het college van B&W en ProRail onlangs zijn overeengekomen. De Gouden Ploeg wordt voor rekening van ProRail beveiligd en blijft open voor het publiek. De particuliere spoorwegovergang Kaasfabriek wordt door ProRail afgesloten. Voor enkele agrariërs die met landbouwvoertuigen op de Eng moeten komen, zorgt de gemeente voor een alternatieve toegangsroute.

Uitwerking

De gemeente zal de omwonenden en de belangenorganisaties (o.a. Vrienden van de Eng) informeren bij de uitwerking en ProRail betrekt als initiatiefnemer de direct omwonenden. Bij de verdere uitwerking van het pad over de Eng, vraagt de gemeente de verschillende belangenorganisatie om advies. Eind 2025 moeten alle maatregelen zijn gerealiseerd.

Blij

Ons fractie is blij dat er geluisterd is naar de maatschappelijke wens om de Gouden Ploeg open te houden en is tevreden over deze uitkomst!