Veel belangstelling voor GGS avond Biodiversiteit in de Eempolder

dinsdag 14 november 2023

Als Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) zien we terug op een geslaagde vrijdagavond 10 november. Het was een mooie bijeenkomst waarop het goede gesprek centraal stond. We moesten in verband met de vele aanmeldingen uitwijken naar een grotere zaal binnen het complex van De Rank. De Lindenzaal bleek te klein, dus werd het de veel grotere Foyer.

Bij binnenkomst kreeg iedereen al idee van de biodiversiteit in de polder. Op de achterwand werden foto’s geprojecteerd van allerlei dieren die je er kan tegenkomen in de Eempolder. De foto’s zijn gemaakt door Jeroen Hoek, 19 jaar maar enthousiast en volleerd veldbioloog! Op zijn facebook pagina publiceert hij prachtige foto’s met pakkende commentaren. Een toptalent in de dop. Na opening van de avond door gemeenteraadslid Erna Wegman, die optrad als spreekstalmeester, heette fractievoorzitter Jan Paauw iedereen welkom en stelde de fractie van GGS voor. Hij vertelde kort over de geschiedenis van GGS en onze ideeën over de Eempolder.

Vervolgens gaf de bekende natuurfotograaf Hung Hoang een presentatie van zijn spectaculaire foto’s van de Eempolder. Daarna nam Kees de Heer van Vereniging Eemland300 het woord. Kees heeft zitting in diverse bestuurs- expertise en overlegorganen, van IVN via Provinciale Staten naar Waterschap. Hij paart als bioloog en wandel- en natuurgids een enorme kennis over flora en fauna in de polder aan een compleet overzicht op de plannen die met betrekking tot de Eempolder op diverse niveaus zijn (of worden) ontwikkeld. Wat speelt er waar en wat is haalbaar in de toekomst? Daarop richtte hij zijn lezing. Hij maakte geen reclame voor één visie, maar wist het hele palet evenwichtig te presenteren.

Kees sprak over brede plannen en over details: ecologisch beheer, kruidenrijke weilanden, waterplantperikelen, voedselcoöperaties, kortere voedselketens waardoor eerlijke prijzen en ook met betrekking tot landgebruik de samenwerking met de agrariërs. Ook mondiale kwesties kwamen aan bod. Hoe wapenen wij ons tegen de verwachte stijging van de zeespiegel? Hoe verwerken wij de heftige regenval en houden wij het water vast voor de steeds vaker optredende perioden van droogte? Een oplossing kan een waterspiegelstijging zijn van IJsselmeer, Eem/Gooimeer en Eem van 70 cm. Dit heeft consequenties voor het gebied, zeker met betrekking tot woningbouw en voedselproductie.

Kees de Heer vond een geboeid gehoor van kritische betrokkenen. In het publiek zaten niet alleen ‘gifgroene’ natuurbeschermers, maar ook vertegenwoordigers van verschillende organisatie en de boerenstand. Na zijn presentatie ontstonden tijdens de lange nazit – uitstekend verzorgd met spijs en drank – levendige gesprekken en werden vele contacten gelegd. Daarbij was de sfeer respectvol en uitermate belangstellend. Een groot succes en een bewijs dat over dit controversiële onderwerp een goed gesprek te voeren valt. Hiervoor danken wij de sprekers en de aanwezigen.

Cees Paul en Tim de wolf