Gemeentelijke begroting 2024

vrijdag 3 november 2023

In de raadsvergadering van 2 november is de gemeentelijke begroting voor 2024 besproken. Alle partijen spraken hun algemene beschouwingen uit.

Via deze link kunt u de Algemene beschouwing van GGS nog eens nalezen.

De omvang van de begroting van de gemeente Soest is weer gegroeid. In 2022 gaven we 129 miljoen euro uit, 2024 staat geraamd op meer dan 151 miljoen euro. Die stijging komt voornamelijk doordat we meer geld van het Rijk krijgen.

De stijging in kosten is voor een groot deel veroorzaakt door hogere salarissen en sociale lasten, inclusief subsidies welzijn is een stijging opgenomen van 5,2% ten opzichte van 2023.

Maar wat gaat dit voor inwoners betekenen?

De stijging van tot de lokale woonlasten behorende componenten, te weten OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing komt uit op een toename van de lokale lasten met 8,2%. Alle voorstellen leiden ertoe dat de gemeentelijk woonlasten voor een gemiddeld huishouden in 2024 met € 68 toenemen en uitkomen op €893. Dit betekent dat wij als gemeente Soest alsnog bij de vijf goedkoopste gemeentes behoren van de provincie Utrecht.