Gemeentebelangen Groen Soest
Slide 4
Slide 5
Slide 5
Slide 7
Slide 7
Slide 1
Slide 1
Slide 2
Slide 2
Slide 3
Slide 3

Sociale Media

Facebook
Twitter
Instagram

@GGS_Soest

Overpeinzingen in Overijssel

woensdag 23 november 2022

De wekelijkse rubriek ‘Raadgever’ in de Soester Courant is deze week voor een fractielid van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). Met deze rubriek geeft de krant telkens een raadslid de kans een persoonlijke bijdrage te geven. Deze keer Tim de Wolf.

Wandelen doe ik graag, liefst langs resten van oude infrastructuur. Zo belandde ik afgelopen zomer bij de Schipbeek in Twente. Deze was vrijwel drooggevallen, waardoor de fundamenten zichtbaar werden van de brug waarover ooit de spoorweg Neede-Hellendoorn het watertje kruiste. De lijn werd in 1910 geopend en in 1935 alweer opgebroken. Nu schragen de resten van de brug slechts mijn gedachten, terwijl ik mijmer te midden van stervende vissen en ontredderde kikkers ...

Neede-Hellendoorn was een van de laatste schakels in de opbouw van een netwerk van lokaalspoorwegen. Deze spoortjes zouden rurale gebieden ontsluiten, maar dat gebeurde niet. Het reizigersvervoer decimeerde in de jaren twintig door de komst van de autobus. De industriële kaarten bleken al geschut. Fabrieken lagen elders, vaak aan de eerder aangelegde hoofdlijnen. Concurreerde private spoorwegmaatschappijen snoepten elkaar met parallel lopende lijnen tonnages af. Het gevolg: hoge verliezen. De reactie: overheidssteun en verhoogde tarieven. Door dit laatste bepleitte de industrie de aanleg van kanalen. Goedkope aanvoer van kolen was cruciaal. Het Rijk toog aan de slag, investeerde in nieuwe waterwegen en creëerde daarmee zelf een rivaal van de door haar gesubsidieerde spoorwegen. De laatste ‘kip met de gouden eieren’ van het spoor – het kolenvervoer – werd geofferd aan de eisen van de fabrikanten. 

De zieltogende lijn Neede-Hellendoorn kreeg de doodsteek door de aanleg van het Twentekanaal. Een brug voor dit onbeduidende lijntje was te duur. De streek rondom de Schipbeek bleef landelijk, al schoven jaar in jaar uit de binnenschepen met hun fossiele brandstof door het vredige landschap richting Enschede, waar, zoals in alle centra, kolendamp hand in hand ging met de nijverheid. In rurale streken, zoals rondom de Schipbeek, bleef de industrie op afstand. De vogels kwetterden en de kikkers kwaakten. Dat kolendamp, met alles dat daarna nog meer de lucht in werd geblazen, ooit de Schipbeek droog zou leggen had geen mens verwacht. Klimaatverandering deed de natuur alsnog verstommen.

Zo mijmer ik aan de modderige beek. Elke tijd heeft zijn hypes en waanzinnigheden. De marktwerking liet graaizuchtige (en nu gesubsidieerde) energiewolven op ons los, een opgedeelde NS bracht minder – dus overvolle – treinen en in plaats van die degelijke PTT rijden nu dagelijks  tientallen gedeukte witte bussen dezelfde route, met aan het stuur de onderbetaalde chauffeur. Een slecht klimaat … Ik help een kikker naar een laatste plas. Ik zie  nog leven, er is nog hoop.

Tim de Wolf

raadslid

035 - 602 67 61

Raadslid

Natuur en Milieu - Verkeer en Vervoer - Bestuurlijke taken

 

Wij leven in Soest in een mooi stuk Nederland. Willen we dit zo houden dan moeten we vanuit een duidelijke visie, gericht op de toekomst, met de wereld omgaan. Die wereld begint al in je eigen straat, sterker nog, in je eigen huis. Verstandig gebruik van ruimte, energie en water moeten een leidraad zijn. 


Achtergrond
Een jaar of twintig geleden ben ik een eigen bedrijf begonnen in een ‘niche’ van de geluidstechniek. Ik conserveer, restaureer en documenteer oude geluidsdragers. Ik werk voor particulieren, archieven en musea en daarnaast start ik zelf ook projecten op wanneer ik op een belangrijke collectie stuit die het verdient bewaard te worden. Uiteraard heeft dit werk me in hoge mate met cultuur in aanraking gebracht. Geluidsdragers zijn cultuurdragers. Daarnaast heb ik belangstelling voor 20e-eeuwse (Nederlandse) architectuur, literatuur en kunst. Sinds 2010 draag ik – met een team van vrijwilligers – mijn steentje bij aan herstel van de natuur door op te treden als coòˆrdinator van de IVN paddenwerkgroep. Jaarlijks zetten we honderden tot duizenden padden over. Belangrijk en gezellig teamwerk. Soms als mens een stapje opzij doen voor de natuur. Het kwetsbare beschermen is de beste overwinning en biedt de meeste kans op een gelukkig leven.


Waarom GGS
Na mijn studie economische- en sociale geschiedenis deed ik onderzoek naar de economische effecten van infrastructuur. Hierdoor heb ik inzicht gekregen in het ‘gedrag’ van verkeer; de positieve en negatieve gevolgen van wegaanleg. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan een beter Soest; vanuit kennis en inzicht werken in goed overleg met elkaar vanuit een concrete visie met ... ja, ook idealisme.


Stuur een e-mail

Laat een reactie achter

Nieuwsoverzicht