Coming Out Day

dinsdag 18 oktober 2022

Dinsdag 11 oktober j.l. was het nationale 'Coming Out Day'.  Gemeentebelangen Groen Soest is  medeondertekenaar van het regenboog stembusakkoord. Deze dag wilden wij niet zomaar voorbij laten gaan. Zo toog ondergetekende ’s ochtends allereerst, tezamen met Mark Kronenburcht en Tim de Wolf,  richting het gemeentehuis. Hier was een kort informeel samenzijn waarbij de Regenboogvlag werd gehesen door twee leerlingen van het Griftland College. Wethouder Liesa van Aalst hield voorafgaand een mooie speech waarin zij de ambitie uitsprak dat Soest er naar streeft een inclusieve gemeente te zijn waar diversiteit een normaal gegeven is.

Nadat de vlag wapperde boven ons gemeentehuis ging in de middag een kleine GGS delegatie (Mark Kronenburcht en ondergetekende) richting Amersfoort. In het ICOONtheater was het symposium ‘Later’  georganiseerd rondom het thema ‘roze ouderen in de zorg’.

Vragen over gender, sexualiteit en geaardheid komen ook voor bij oudere mensen die in de zorg belanden. Hoe ga je daar nu als zorgverlener mee om? Ook als maatje, vrijwilliger of in welke rol dan ook, moet je hier op zijn voorbereid. De middag werd geleid door enkele sprekers, waar onder: Aad Koster, voorzitter van de Raad van Toezicht van de zorgverlener Beweging 3.0. Daarnaast sprak Micheline Paffen-Zeenni, wethouder diversiteit en inclusie van Amersfoort. Alle geluiden waren eenstemmig: oog hebben voor dat wat leeft en wat mensen hebben meegemaakt, is een groot goed.

Er werd gepraat over het afschuwelijk verloop van Roze Zaterdag 1982 in Amersfoort. LHBT+ers en sympathisanten werden toen uitgejouwd, bedreigd, bespuugd en bekogeld met uien en eieren. De slachtoffers van toen behoren nu tot de oudere generatie. In groepjes werd kennis gemaakt en gediscussieerd over mogelijkheden binnen de zorg in het licht van aandacht voor 'roze ouderen'. Een mooi initiatief is dat er een roze loper bestaat: een keurmerk wat wordt afgegeven als er voldoende positieve aandacht is voor LHBT+ in de betreffende zorgorganisatie.

Het was een inspirerende middag! Het zet ons aan het denken … ook bij het gesprek dat wij graag aangaan met u, als inwoner van Soest. Het gaat namelijk niet om het keurmerk, maar om het werkelijke gesprek tussen ons als inwoners, zorgverleners, raadsleden, wie dan ook, van mens tot mens.

Do Iseger (i.s.m. Tim de Wolf)

Verder lezen:Regenboog Stembusakkoord: