GGS fractieleden bezoeken 'Griftland Goes Green'

maandag 10 oktober 2022

Op 4 t/m 6 oktober organiseerde het Griftland College te Soest voor de leerlingen ‘workshops’ in het kader van duurzaamheid, hergebruik van grondstoffen en de ontwikkeling van alternatieven voor fossiele brandstof (CO2 reductie, energie-transitie). Het is een prima initiatief van het Griftland College om op deze wijze jonge mensen bewuster te maken van de vele problemen rondom het milieu, en om ze op creatieve wijze te laten speuren naar oplossingen.

Donderdag 6 oktober was de grote afsluiting 'Griftland Goes Green' met een manifestatie-markt. Ook leden van het College en de Volksvertegenwoordiging (raadsleden en fractie-assistenten) waren hier welkom. Natuurlijk was Gemeentebelangen Groen Soest van de partij. Allereerst met ‘onze’ wethouder Aukje Treep (de onderwerpen van de manifestatie passen naadloos in haar dossier), en verder raadslid Tim de Wolf en ondergetekende. Na een prachtige muzikale opening van de leerlingen, een woord van welkom vanuit het Griftland Ecoteam en wat tips van onze klimaatburgemeester, ging de markt van start. Enthousiaste leerlingen toonden hun oplossingen voor minder energieverbruik en verbetering van het klimaat. Duurzaam gebruik wordt nog leuker door kledingruil,  en er was zelfs een heuse modeshow van kleding die de leerlingen zelf hadden ontworpen van oude kleding.

Een inspirerende middag met veel leuke oplossingen en ideeën, zo werden we bijgepraat over een optie om 'glow in the dark prullenbakken' te plaatsen in Soest, om het energieverbruik te verlagen en geen traditionele lantaarnpalen meer nodig te hebben. De mooiste ecokunstwerken versierden de school en gaven nieuwe inzichten in de mogelijkheid van hergebruik van spullen. Sommige werkstukken zetten je echt aan het denken, maar de teneur was niet somber. Humor ontbrak zeker niet!

Tijdens de afsluiten met medewerkers van het Grifland College hielden de heren Kleinegris en Bredewold (van organisatie VAnG, Van Afval Naar Grondstof) een vurig pleidooi voor betere afvalscheiding in de school. Op de basisscholen is dit geregeld, op het Griftland kon dit – aldus de heren – zeker beter. Ter plekke werd verbetering beloofd.

We kijken terug op een geslaagde middag en we zijn trots dat onze jongeren in onze gemeente zo bewust bezig zijn met groen en oplossingen voor verbetering van het klimaat. Griftland Goes Green! Wat ons betreft voor herhaling vatbaar.

Do Iseger (in samenwerking met Tim de Wolf)

Verder lezen over VAnG? Zie: https://moederaardegezond.nl