Mijn koffer leeg … maar vol van Soest!

vrijdag 8 juli 2022

De wekelijkse rubriek 'Raadgever' in de Soester Courant is ook deze week voor een fractielid van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). Met deze rubriek geeft de krant telkens een raadslid de kans een persoonlijke bijdrage te geven. Deze keer Jan Paauw:

Mijn koffer leeg … maar vol van Soest!

In de zomervakantie gaan veel mensen vakantie vieren in het buitenland. Maar met de lange wachtrijen op de vliegvelden en overvolle snelwegen is op vakantie gaan inmiddels niet echt plezierig meer. Daarom heb ik mezelf de vraag gesteld of thuisblijven niet een betere optie is. Daar heb ik heb ik niet lang over na hoeven te denken want thuisblijven en vakantie vieren in Soest is absoluut geen straf. Soest wordt omringd door prachtige natuurgebieden, zoals de open polders, de bossen, de Soester duinen en de Eng. Onze omgeving is zo mooi en biedt zoveel mogelijkheden om te wandelen, te fietsen of om met de boot naar Amersfoort te gaan. En niet onbelangrijk, vakantie vieren in Soest is ook een stuk milieuvriendelijker.

Als raadslid, inmiddels als 16 jaar, en als fractievoorzitter van GGS voel ik me verantwoordelijk en realiseer ik me hoe belangrijk het is om zuinig om te gaan met ons leefmilieu, de natuur en daar zo goed mogelijk zorg voor te dragen, voor het behoud van de natuur en het verbeteren van de biodiversiteit. Met mij maken veel mensen zich zorgen welke gevolgen de klimaatverandering zal geven. In Soest zijn er gelukkig al initiatieven en worden er ook al maatregelen genomen om verdere achteruitgang tegen te gaan. Maar er moet meer gebeuren. Dus roep ik agrariërs, het Groot Gaesbeeker Gilde en natuurorganisaties zoals IVN Eemland en Natuurmonumenten op om samen te werken om de weilanden weer natuurlijker te maken. In samenwerking met de agrariërs, natuurorganisaties en de Stichting Vrienden Soester Eng zal de gemeente plannen moeten maken om de natuurwaarde te versterken.

De komende jaren zal er meer dan ooit gekeken moeten worden om op een slimme manier de veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. De aarde warmt op en het klimaat verandert en hierop zal de omgeving aangepast moeten worden. Wij moeten rekening houden met extreme weersomstandigheden waardoor er extra druk komt op de wateropgave. Wateropvang zou gecombineerd kunnen worden met een natuurlijke zwemplas in het landelijke Soest.

Voor mij nog een reden om in de zomer fijn thuis te blijven in Soest en hiermee ook een bijdrage te leveren aan een beter milieu! Nu even druk van de ketel tijdens het zomerreces van de raad en begin september pak ik met mijn collega’s weer het raadswerk op. Verder wens ik alle inwoners van Soest die op wat voor manier ook op vakantie gaan houden veel plezier en hopelijk geen ergernissen in het verkeer of op vliegvelden door lange wachttijden.