Harry Witte prijs 2021

vrijdag 25 februari 2022

Deze prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een werk- of actiegroep die succesvol en met veel inzet actievoert in Soest en of Soesterberg. Voorwaarde is dat deze actie gericht is op het algemeen belang of welzijn van mens, dier of omgeving.

Werkgroep ‘Behoud Soester Hoogveen’ is de winnaar van de Harry Witte prijs 2021.

Afgelopen vrijdagavond 25 februari heeft GGS-voorzitter Harry Witte de prijs uitgereikt aan Herman Exalto, initiatiefnemer van de werkgroep Behoud Soester Hoogveen. De prijsuitreiking vond plaats in de Molenaarskamer van ‘De Windhond te Soest’. Bij de bekendmaking en uitreiking waren alle vier de genomineerden aanwezig. Harry Witte overhandigde aan Herman Exalto een kunstobject gemaakt door beeldend kunstenaar Ton Paauw, en een geldbedrag ter ondersteuning van de activiteiten.

De jury is vol lof over de ongelooflijke inzet van de werkgroep Behoud Soester Hoogveen om uit te dragen hoe belangrijk het is om het Soester Hoogveen te verbeteren en te behouden. Een groep vrijwilligers zorgt voor het jaarlijks onderhoud van het gebied.  De Petitie ‘Behoud het Soesterveen’ heeft 1100 handtekeningen overhandigd aan het college en daarmee is het de werkgroep gelukt om het onderwerp extra onder de aandacht te brengen van de plaatselijke politiek. Ook is op een deskundige wijze uitgelegd wat de consequenties zijn van bouwen in dit gebied. Welke schade het zal toebrengen aan de natuur, aan de waterhuishouding, de biodiversiteit en het landschap. En hoe belangrijk het is om dit natuurgebied te behouden voor nu en de toekomst.

De vier genomineerden voor de Harry Witte Prijs 2021:

Behoud Soester Hoogveen, een werkgroep bestaande uit plaatselijke natuurliefhebbers en omwonenden die actievoeren voor behoud van dit bijzondere natuurgebied aan de zuidwestkant van Soest.

Stichting Samen voor Soesterberg, stimuleert sociaal-culturele activiteiten in Soesterberg en ondersteunt de noodzaak van een dorpshuis in Soesterberg

Volkstuinvereniging Ons Buiten die in de polder al jaren een waardevolle bijdrage levert aan de natuur. Vorig jaar hebben ze de actie, ‘Hier zonnepanelen? Ze kunnen het dak op’, gevoerd tegen het plan voor zonneweide in dit poldergebied.

LTC Soestdijk, de tennisvereniging had het voornemen om een aantal buitenbanen te transformeren tot padelbanen. De omwonenden maakten bezwaar tegen deze plannen. LTC is in actie gekomen en heeft een geluidsimpactonderzoek laten uitvoeren. Mede door de uitkomst hiervan, besloot LTC af te zien van de plannen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Hans de Koning

Bestuurslid

Ik ben een geboren en getogen Soester. Na een studie economie ben ik voornamelijk in de financiële sector werkzaam geweest. Ik geniet van Soest en met name de groene omgeving spreekt mij erg aan. Ik voelde mij al lange tijd aangetrokken door de standpunten van Gemeentebelangen Groen Soest. Na mijn pensionering heb ik mij in 2013 aangemeld bij de partij en werd bestuurslid. Een functie die ik met veel plezier bekleed.