Raad geeft definitief groen licht voor Sporthal

vrijdag 11 februari 2022

Afgelopen donderdag 10 februari 2022 was de laatste raadsvergadering van de huidige coalitie. Tijdens deze besluitvormende raad hebben met name de coalitiepartijen (GGS, VVD, D66, CU/SGP) verantwoordelijkheid genomen door in te stemmen met een  aanvullend krediet voor de nieuwe sporthal. De oppositie partijen wilden de stekker uit de nieuwbouw trekken. De fractie van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) is van mening dat we dit tegenover de sportverenigingen niet kunnen maken.

Daarom was het zoeken naar een alternatief geen optie. Het nog langer onderhouden van de oude sporthal Beukendal en een nieuw traject starten zou een compleet nieuwe aanbestedingsprocedure betekenen, een extra investering en dus nog hogere kosten. Nog los van alle ontwikkeltrajecten in het Dalweg gebied die dan zo naar te prullenbak zouden kunnen. Nu doorpakken is het beste voor de sportverenigingen en alle andere ontwikkelingen in het omringende gebied.

De bouwkosten voor de nieuwe hal zijn gestegen, ook omdat er in het uiteindelijke bouwplan rekening is gehouden met omwonenden en de wensen van de sport. Het plan is tot stand gekomen door participatie en dat heeft ertoe geleid dat het uiteindelijk breed wordt gedragen.

Langer wachten gaat nog meer geld kosten

De coalitiepartijen nemen niet het risico dat de kosten nog meer zullen stijgen omdat er nu een offerte ligt van een aannemer die geldig is tot 1 maart. Op de rem trappen zal volgens deskundigen zeker leiden tot nog hogere kosten. Al tijdens de coalitieonderhandelingen in 2018 hebben de deelnemende aangegeven dat als er een hal naast de huidige hal kan worden gebouwd dit de beste oplossing is voor Soest. Nu het bouwplan en de financiering zijn goedgekeurd, kan daadwerkelijk gestart kan worden met de bouw.

Oproep van de Sport Federatie Soest

Via de Sport Federatie Soest heeft sportend Soest deze week nog aan alle raadsleden nog laten weten dat een nieuwe accommodatie ter vervanging van andere sportaccommodaties bittere noodzaak is. Er is al 10 jaar overleg is met de gemeente om tot vervanging van de oude accommodaties te komen. Dit is mede noodzakelijk omdat die oude accommodaties niet meer voldoen aan de NOC/NSF normen voor competitiesporten. Tot onze verbazing pleitten alle oppositiepartijen voor uitstel. Gelukkig waren de coalitiepartijen eensgezind in voortzetting van de plannen waardoor de sportvereniging in 2023 eindelijk kunnen sporten in hun nieuwe, volwaardige sportaccommodatie.