Houtstookverbod?

vrijdag 22 juni 2018

Tijdens de verkiezingstijd en de coalitieonderhandelingen, werden wij via allerlei kanalen benaderd met de vraag of het stoken van hout in onze gemeente aan banden gelegd kan worden middels een gemeentelijke verordening. Gemeentebelangen Groen soest (GGS) erkent dat er een probleem is op dat vlak. We zijn echter tot de conclusie gekomen dat een stookverbod voor houtkachels nog niet uitvoerbaar is.

Gezellig de barbecue opstoken en de kachel of haard aansteken als het kouder wordt, steeds meer mensen doen dat. Inmiddels heeft ongeveer 26 procent van de Nederlandse huishoudens een haard of kachel, blijkt uit een enquête van DVJ Insights in opdracht van RTL Nieuws. Ruim 20 procent van deze huishoudens zegt 'elke dag te stoken'. Ruim 38 procent van de stokers is bereid de kachel of haard uit te laten als iemand anders er last van blijkt te hebben.

Overlast

De rook uit de kachel of de haard die bij het stoken van hout vrijkomt, zorgt bij een op de vijf mensen voor overlast. Mensen met longziektes of hart- en vaatziekten, ouderen en kinderen hebben het snelst last. Bijna 45 procent van de Nederlanders vindt dat de overheid met regels moet komen met betrekking tot het stoken van hout in een woonwijk, bijvoorbeeld middels een stookverbod bij bepaalde weersomstandigheden.

Oplossing?

Uit informatie blijkt dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) positief is over de ontwikkeling van een stookalarm bij een te grote uitstoot door houtkachels en andere particuliere stookinstallaties, maar geen voorstander is van een stookverbod bij bepaalde weersomstandigheden. Dit, omdat de handhaafbare beoordelingsmethoden nog ontbreken.

Gezien de vragen die wij hierover hebben ontvangen, hebben ook mensen in Soest last van de gevolgen van het stoken van hout. Daarom zullen wij de landelijke ontwikkeling hierover in de gaten houden.