Budget voor zoektocht naar sociaal culturele voorziening Soesterberg

donderdag 11 november 2021

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag 11 november stond ook een nieuwe sociaal-culturele voorziening in Soesterberg op de agenda. Het Soesterbergse raadslid van Gemeentebelangen Groen Soest had hier wat extra achtergrond bij:

Soesterberg is inmiddels gegroeid naar meer dan 7200 inwoners. Inwoners Soesterberg snakken naar een nieuw dorpshuis, oftewel: een trefpunt. Activiteiten die noodgedwongen, door genomen besluiten, een nomaden bestaan moeten leiden, of totaal zijn verdwenen, moeten weer worden samengebracht in een sociaal culturele voorziening.

De 3 miljoen euro, destijds gereserveerd voor een dergelijke voorziening, heeft van de gemeenteraad een andere bestemming gekregen.

Dorpshuis

Ik stel me een gebouw voor met een theaterzaal, een grand cafe, ruimten voor de jeugd, bridge, bibliotheek, cursussen, Balans, SWOS etc.

In 2008 is door Hart van Soesterberg, een clustering van verenigingen in Soesterberg, al een enquete over gehouden en werd gesproken over een dakje en een grasje, een plek voor verenigingsleven in Soesterberg.

Op 31 augustus van dit jaar is door de Stichting Samen voor Soesterberg een rapportage uitgebracht met de resultaten van een enquête over sociaal-culturele activiteiten in Soesterberg. Soesterberg wil graag een dorpshuis.

De waarnemend voorzitter van het voormalige dorpshuisbestuur heeft aangegeven, dat de stichting de gelden die zij heeft ontvangen van de gemeente voor het voormalige dorpshuis, beschikbaar stelt wanneer een deugdelijk plan op tafel ligt. Contact met dit bestuur is belangrijk. Een dringend beroep dus aan de portefeuille houder om dit contact weer te hernieuwen.

Het rapport van de Rekenkamer commissie, Sociaal Culturele voorziening Soesterberg: Besluitvorming onder de loep, van 9 april 2015, is luid en duidelijk.Daarin wordt onder andere aanbevolen een business case te maken.

Gevraagd is aan de portefeuillehouder, of zij deze aanbevelingen meeneemt in het realiseren van een sociaal culturele voorziening in Soesterberg. Met name het opstellen van een businesscase wordt in dit rapport als essentieel bestempeld.

GGS is in ieder geval blij met de €100.000 voor de aanstelling van een projectleider en een tijdelijke voorziening. En tijdelijk is een breed begrip. Wat Soesterberg betreft, is tijdelijk al te lang. Het budget is afgelopen donderdag unaniem door de raad geaccordeerd.

Op de foto: het oude Dorpshuis Soesterberg.