Bestemmingsplan Moerbessenberg Soesterberg

donderdag 14 oktober 2021

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 14 oktober 2021 het bestemmingsplan Moerbessenberg unaniem vastgesteld.

De duplexwoningen staan er wat troosteloos bij. De ramen zijn met platen dichtgemaakt. De begroeiing van de tuinen mocht door liefhebbers worden gered. Daar is gretig gebruik van gemaakt.

Deze duplexwoningen, gebouwd in de 50er jaren, gaan plaats maken voor een mooi complex van maar liefst 60 sociale huurappartementen: een toename met 28 woningen.

Woningcorporatie Portaal gaat de Moerbessenberg transformeren in een aantrekkelijk appartementencomplex, gebouwd met 4 bouwlagen en parkeergelegenheid voornamelijk achter het gebouw. Uiteraard zullen de appartementen energie neutraal zijn, met zonnepanelen op het dak, gasloos en met ventilatie warmtepomp.

Openbaar groen zal ook weer worden hersteld. Bureau Movares, heeft een quick scan ecologie uitgevoerd en geconstateerd, dat veel huismussen een thuis vinden op deze locatie. Met name de ligusterhagen spelen daarbij een rol. Het faciliteren van een attractieve leefruimte voor de huismussen verdient onze volledige aandacht.Vleermuizen hebben ook een thuis gevonden op deze plek. Zij zullen gefaciliteerd worden om toch op deze locatie te blijven wonen.

Met deze sloop en vervangende nieuwbouw zal Soesterberg verrijkt worden met een locatie voor 60 sociale huur appartementen met een frisse nieuwe uitstraling.

Foto boven: impressie van het nieuwbouwproject door woningcorporatie Portaal. Nu ziet het er zo uit: