Regie gemeente bij bouwen voor senioren

dinsdag 27 februari 2018

De Klarinet, 27 februari 2018.

Lijsttrekker Jan Paauw van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) vroeg dinsdag tijdens het verkiezingsdebat: ‘Hoe senior-vriendelijk is de gemeente Soest?  Paauw vindt dat de gemeente meer de regie moet nemen bij bouwplannen voor seniorenwoningen. De ontwikkeling van nieuwe woningen en andere woonvormen gericht op senioren,  moeten niet langer afhankelijk  zijn van de plannen van projectontwikkelaars.

Knarrenhof

Zo wees Paauw tijdens het debat op het project ‘Krasse Knarrenhof’ dat is ontstaan in Zwolle. Dit project is gebaseerd op de woonhofjes van vroeger. Ooit waren deze hofjes veilige, besloten woonplekken voor armen, ouderen, weduwen en zieken. Het concept van de ‘Knarrenhof’ stelt privacy en wooncomfort centraal in een veilig en afsluitbaar hofje. Iedere bewoner heeft een eigen voordeur, inpandige berging, terras, zolder en een eigen afsluitbare schuur op het terrein. Inmiddels heeft het project landelijk vervolg gekregen. In vele plaatsen in Nederland is men nu bezig met de realisatie van soortgelijke projecten.

Leuker, beter, goedkoper

Door de combinatie van ouderwets burenfatsoen en ‘noaberschap’ hoeft geen van de bewoners alleen of eenzaam te zijn, en maken ze actief deel uit van de maatschappij. Met de gemeenschappelijke tuin en hobbyruimte is er namelijk voldoende mogelijkheid om andere bewoners te ontmoeten. Een ‘Knarrenhof’ is overigens beslist geen woongroep, want niets moet gezamenlijk, maar het kan wel. De toekomstige ‘hovelingen’ organiseren samen het onderhoud, de zorg, energie etc. Alles wat ze zelf kunnen doen, doen de bewoners liever zelf. Als de gebruikers zelf zorg dragen voor deze zaken, is het altijd actiever, leuker, beter en goedkoper.

GGS is van mening dat dat gemeente Soest een locatie moet aanwijzen waar de ontwikkeling van een dergelijke project mogelijk is, liefst in de omgeving van een winkelcentrum. Ook sluit GGS niet uit dat de gemeente Soest als projectontwikkelaar grond gaat opkopen om zo’n project van de grond te tillen.