Bestemmingsplan Ferdinand Huycklaan / Kerkstraat

donderdag 4 maart 2021

Op de agenda van de raadvergadering van 4 maart 2021 stonden twee aangrenzende bouwplannen op de Kerkstraat en de Ferdinand Huycklaan. Het gaat om 23 grondgebonden woningen aan de Ferdinand Huycklaan en 36 appartementen aan de Kerkstraat nummer 85-87. De eerste plannen om dit gebied te ontwikkelen stammen uit 2005.
Een lang traject van bouwplannen, afwijzingen en weer terug naar de tekentafel heeft uiteindelijk geresulteerd in het bestemmingsplan Ferdinand Huycklaan. De bestaande boerderij wordt gerenoveerd en bedrijfshallen maken plaats voor 23 woningen die ruimtelijk goed passen tussen de bestaande bebouwing.

Een deel van het te bebouwen perceel is een stuk agrarische grond: een weiland waar momenteel paarden lopen. Dit weiland heeft voor omwonenden veel waarde: een groen uitzicht en een rustpunt als compensatie voor de drukke Kerkstraat.
Woningbouw op dit perceel brengt daar verandering in.
Het participatie proces is, volgens omwonenden, niet volgens gemeentelijke richtlijnen verlopen.

Bij het participatie traject is het managen van verwachtingen belangrijk voor omwonenden en ontwikkelaars. Een -voor een ieder- heldere gemeentelijke procedure is daarbij essentieel.

Gemeentebelangen Groen Soest geeft de voorkeur aan bouwen binnen de rode contouren. Uitermate belangrijk aspect hierbij is dat flora en fauna wordt gerespecteerd en bij her- of inplant van groen de nodige nazorg wordt gegeven.

GGS heeft ingestemd met de Nota van Zienswijzen en het Bestemmingsplan wat door de meerheid van de raad is aangenomen.
Op de website van de gemeenteraad vind je alle onderliggende stukken van punt 7: RV 21-15: Bestemmingsplan Kerkstraat 85-87  en 8: RV 21-14: Bestemmingsplan Ferdinand Huycklaan 22c, 26 en 26a