Harry Witte niet meer verkiesbaar

dinsdag 5 december 2017

Vandaag is bekend gemaakt dat Harry Witte zich niet herkiesbaar stelt voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. De huidige fractievoorzitter, ex-wethouder en mede-oprichter van de oudste lokale partij in Soest blijft nog wel actief in het bestuur van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). In de Soester Courant, de Gooi- en Eemlander en op RTV Utrecht wordt ook aandacht besteed aan zijn aankondiging.

Oprichter

Als medeoprichter van de partij, nu 28 jaar geleden, heeft Harry zich met enthousiasme en idealisme ingezet voor de partij en voor een Groen Soest.  Onder zijn bezielende leiding groeide de partij al snel uit tot een van de grootste politieke partijen van Soest. Gedurende een periode van 10 jaar is hij wethouder geweest en in die functie heeft hij zich ingezet voor het behoud van het dorpse karakter van Soest.  Nu vindt hij dat de tijd is gekomen om meer aandacht aan zijn familie te kunnen geven en ook om meer tijd te kunnen besteden aan zijn hobby's. Hij kan deze stap maken in het vertrouwen dat het gedachtegoed van GGS door anderen van de partij kan worden voortgezet.  Wij begrijpen zijn besluit en waarderen niet alleen zijn enorme inzet maar ook dat onder zijn inspirerende leiding GGS nog altijd een actieve en echte Soester politieke partij is. Als bestuurslid zal Harry zich voor GGS blijven inzetten. Tijdens de ledenvergadering van GGS op 12 december a.s. wordt de nieuwe lijsttrekker en de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld.

Soester

In de Soester Courant wordt Harry als volgt aan het woord gelaten:

„Toen we in de gemeenteraad kwamen, spraken we af dat we om de twee jaar zouden wisselen, zodat niemand aan het pluche zou blijven hangen. Maar het is anders gelopen." Dat zegt Harry Witte, politiek leider van Gemeentebelangen Groen Soest. Na achttien jaar als raadslid en tien jaar als wethouder zet hij een punt achter zijn carrière binnen de gemeentepolitiek.

Dat zijn jaren in het gemeentebestuur bewogen waren, is een understatement. In 1990 denderde GGS de raadzaal binnen, zonder te kloppen. In 2002 en 2010 werd GGS zelfs de grootste partij. Dat had nu weer zo kunnen zijn, als de fractie vlak voor de verkiezingen van 2014 niet uiteen was gevallen. Yolande Gastelaars en Ingrid Koomen namen toen na een verloren interne machtsstrijd de benen.

Niet veel later moest Witte opstappen als wethouder, omdat hij pamfletten had rondgedeeld tégen een plan dat hij als bestuurder moest uitvoeren. Dat was dramatisch, maar in de kern nog veel meer typerend voor de betrokken Soester. De volgende dag stond hij op straat verkiezingsposters te plakken. Bij Witte (66) was de scheidslijn tussen actievoeren en politiek bedrijven of besturen vaak flinterdun.

In de Gooi- en Eemlander van vandaag wordt hier aan toegevoegd dat Harry gedurende vier jaar verantwoordelijk was voor Hart van de Heuvelrug, de transitie van de voormalige vliegbasis en dat hij de fietsbrug over de Eem initieerde.

Annemarieke Weith-Plomp

06 - 517 590 39 (Na 17.30)

Aandachtsgebieden: Veiligheid - Zorg en welzijn - Onderwijs - Jeugdzaken