Raadgever Erna: Verbinding

woensdag 27 januari 2021

In de wekelijkse rubriek Raadgever van de Soester Courant was deze week de beurt aan fractieassistent Erna Raadgever van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). Haar persoonlijke verhaal gaat over Verbinding. Op de foto staat zij, samen met de molen op de Eng, in de yogapositie triconasana.

Toen ik in 2012 in Soest kwam wonen, had ik geen idee dat ik zeven jaar later als fractieassistent zou toetreden tot een lokale politieke partij. Mijn werk speelt zich voornamelijk op internationaal niveau af. Met politiek, behalve kantoorpolitiek, hield ik mij niet bezig. Toch wisten Gemeentebelangen Groen Soest en ik elkaar te vinden en oh wat was mijn leercurve steil. De rol van fractieassistent stelt me in de gelegenheid om uit te zoeken hoe de Soester politiek werkt, of het echt wat voor me is. En passant ondersteun ik de andere fractieleden, met het opstellen van notulen en actielijsten bijvoorbeeld.

Dezelfde vraagstukken

Uitdagend is de combinatie van een fulltime baan en het bijwonen van de vele vergaderingen in de avond. De organisatie waarvoor ik werk helpt boeren in ontwikkelingslanden om duurzamer te produceren en daarmee een inkomen te genereren waarmee ze in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Dit is soms heel abstract en de impact die we realiseren is maar een druppel op een gloeiende plaat. Het mooie van mijn rol als fractieassistent is dat ik precies dezelfde vraagstukken tegenkom als op wereldniveau maar nu met lokale spelers, met mensen die een gezicht hebben. Er is een kans om een verbindende rol te spelen met de regio, de leden van de raad en met de inwoners van Soest om de plek waar we wonen veilig, mooi en toekomstbestendig te houden.

Mentaal lenig

Samen met mijn dochter heb ik het voorrecht om te wonen op een plek middenin Soest met uitzicht op de Eng. Om zowel fysiek als mentaal lenig te blijven houd ik mij bezig met yoga, wederom met dat mooie uitzicht op de Eng en onze molen. Op kleine schaal geef ik regelmatig yogales. Het woord ‘yoga’ is taalkundig verwant aan het woord ‘juk’. Een houten voorwerp dat vroeger werd gebruikt om twee ossen  in te spannen, of dat over de schouder werd gedragen om twee gewichten te verbinden. Verbinding draagt lichter. Zo bezien betekent yoga ‘het opheffen van tegenstellingen’ of -positief geformuleerd- ‘het leggen van verbinding’. Het maakt lichaam en geest lenig en scherp door het met elkaar te verbinden via de adem.

Verbinding inspireert

Verbinding dus, op meerdere vlakken. Verbinding tussen mijn werk op het internationale vlak, de politiek op het lokale vlak en alle mensen die ik de laatste jaren in Soest heb leren kennen. Dat is wat me inspireert en waar ik, over alle politieke doelen heen, graag mijn bijdrage aan wil leveren voor deze mooie gemeente en haar inwoners.