Renovatie sportaccommodaties aan de Bosstraat en VV Hees.

vrijdag 17 juli 2020

Een van de doelstellingen van de huidige coalitie in de gemeenteraad, is het verbeteren van de buitensport accommodaties. Belangrijk hierbij is het verhogen van het rendement van de beschikbare velden.

Lange tijd is gesproken over de mogelijkheid om verenigingen te laten fuseren. Het plan werd geopperd om een nieuwe accommodatie te realiseren nabij de atletiekvereniging. Het huidige terrein van v.v. Hees zou hierdoor vrij kunnen komen. Er ontstond zelfs een idee om op dit terrein een natuurbegraafplaats te realiseren. Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) stond (en staat) totaal niet achter dat plan. Uiteindelijk hebben de verenigingen besloten om niet te fuseren. De fractie van GGS is van mening dat in principe iedere vereniging bestaansrecht heeft.

Nieuwe uitdaging

Door het niet fuseren is wel een nieuwe uitdaging ontstaan. Er zijn verenigingen met te weinig veldcapaciteit, maar er zijn ook clubs met wat overcapaciteit. Na veel overleg heen en weer (ook met de verenigingen) is er uiteindelijk een herverdeling toegepast. Het 2e veld van v.v. SEC zal nu aan hockeyclub MHC Soest worden toegevoegd en zal worden voorzien van kunstgras. Het hoofdveld van SEC zal ook worden vervangen door kunstgras. Dit veld kan hierdoor veel intensiever gebruikt worden. Het 2e veld van SO Soest zal ook worden voorzien van kunstgras. Dit veld is namelijk hard aan vervanging toe! Mocht er eventueel een capaciteitstekort ontstaan bij SEC, zijn er afspraken gemaakt dat zij ook gebruik mogen maken van dat veld. Verder wordt bij zowel MHC Soest als bij SO Soest een versleten kunstgrasveld vervangen.

Verkeer

Om de verkeersstromen op de Bosstraat wat meer beheersbaar te maken, zal de ingang van honk- en softbalvereniging de Knickerbockers verlegd worden naar de Wieksloterweg. Verder zal er geïnvesteerd worden in het realiseren van meer parkeermogelijkheden voor de sportverenigingen. VV Hees krijgt een geheel nieuwe kleed/club-accommodatie op het huidige terrein. Een al lang, terecht, gekoesterde wens van de vereniging. Vrijwilligers van de club gaan zelf een aantal bouwwerkzaamheden uitvoeren. Met de besparingen die dat oplevert kan ook voor VV Hees een kunstgrasveld worden gerealiseerd. De planning is om medio deze maand te starten met de sloop en de nieuw te bouwen accommodatie. De verwachte oplevering is volgend jaar zomer.

Winst

Wij als GGS zijn blij met de inhaalslag voor het verbeteren van de diverse accommodaties. Dit is mede te danken aan de verenigingen zelf en ook aan de inzet van het college en de ambtenaren. Voor GGS is het een extra grote winst dat er dankzij dit plan geen bossen te hoeven worden gekapt!