Wandelende kliko’s

maandag 29 juni 2020

Nooit hoeven wij de RMN te missen, op gezette tijden rijden ze door de straat en legen ons leger van afvalcontainers. Sinds er een app is, hoef je zelfs niet meer ’s ochtends in pyjama de straat op te rennen omdat je vrachtwagen dichterbij hoort komen terwijl je je bedenkt dat de GFT-bak nog niet aan de straat staat, en dat gaat zo stinken als ie niet geleegd wordt. Nee, je ontvangt daar keurig een melding voor en dat helpt.

RMN denkt met ons mee en leegt ’s zomers normaal gesproken de bruine bak wekelijks in plaats van tweewekelijks. Helaas lukt het dit jaar niet omdat de Corona-maatregelen beslag leggen op de capaciteit. Afvalwagens moeten nu vaker rijden omdat er minder mensen meekunnen op de wagen, dus nóg vaker om de bruine container wekelijks te legen, zit er niet in.

Tips van Dr. Groen

Op haar site geeft de RMN oplossingen om te voorkomen dat uw afvalbak, vanwege het hoge gehalte aan beestjes en micro-organismen, uit zichzelf aan de wandel gaat. Zet de bak bijvoorbeeld niet in de zon en strooi zout onderin of (beter voor de aarde) leg klimop op de bodem. De RMN heeft zelfs een heuse recycle-coach in dienst die u kunt boeken. Want in plaats van uw GFT in de bruine bak mikken, zijn er natuurlijk ook andere oplossingen.

Afvalarm tuinieren bijvoorbeeld, waarbij u het tuinafval niet verwijdert maar hergebruikt in eigen tuin. Scheelt u ook wachttijd in de rij voor de Schans. Google ‘kringlooptuinieren’ en laat u inspireren. Of eigen compost maken. Het zwarte goud. Niets leukers om, na één kringloopseizoen in de tuin, met blote handen door verse heerlijk geurende aarde te woelen.

Korting

De gemeente Soest helpt hier een handje bij door alle inwoners korting te geven op compostvaten. Ga naar de site van de gemeente, afdeling ‘aanvragen en regelen’ en u ontvangt de BTW terug.  Zo blijft uw kliko op z’n plek en bent u groen bezig.