Bestuurslid GGS onderscheiden

vrijdag 24 april 2020

Hans de Koning is secretaris van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). Vanmorgen, 24 april 2020 kreeg hij telefoon van de burgemeester. Niet geheel toevallig was fractievoorzitter Jan Paauw ook aanwezig met gebak en een camera. We laten eerst Hans aan het woord:

"Vanochtend werd ik verrast met een telefoontje van burgemeester Metz: lid in de orde van Oranje Nassau! Ik wachtte eigenlijk op een heel ander telefoontje. Jan was al aanwezig en kwam op bezoek met gebakjes. Ik had niets in de gaten, Jan zei dat het bij Gerard Hilhorst, waar hij af en toe koffie drinkt ‘s ochtends, druk was en nu even bij ons kwam koffiedrinken. Toen ging de telefoon en ik dacht: dat is Meander. Vervolgens belde Aukje mij en feliciteerde me. Later kwamen Jos vd Eijnden en Petra en Robert van VVP ook nog met een prachtig bloemen boeket! Waarna wij ook nog een zeer mooi boeket van GGS ontvingen.
Erg mooi deze waardering, ben er erg van onder de indruk ook emotioneel. Had ik nooit gedacht van mijzelf.
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken!"

Door de coronacrisis konden een geen bijeenkomstkomsten worden georganiseerd op het gemeentehuis vandaar de alle personen die werden onderscheiden gebeld. Het daadwerkelijk opspelden van de onderscheiding zal op een later tijdstip gebeuren. De burgemeester was zeer vereerd om vijf inwoners mede te delen dat zij een lintje ontvangen: “Wij mogen als Soesters en Soesterbergers trots zijn op de bijzondere inspanningen van deze mensen voor onze samenleving.”

De heer Hans de koning is medeoprichter van de Vereniging Vrij Polderland (VVP) en heeft 27 jaar deel uitgemaakt van het bestuur. De vereniging bundelt de krachten voor het behoud van de polder, het knotwilgengebied en de bescherming van de dorpsrand in Soest.  Daarnaast zet hij zich al 18 jaar in voor de ontwikkeling van de lokale kiesvereniging Gemeentebelangen Groen Soest. Vanaf 1 juni 2013 tot heden is hij de secretaris van het bestuur. Sinds zijn pensionering is hij vrijwilliger bij de Stichting Welzijn Ouderen Soest (SWOS). Wekelijks bezoekt bij een aantal ouderen in de gemeente Soest. Hij helpt hen met allerlei zaken die van belang zijn. Meneer de Koning wordt ervaren als een bevlogen bestuurder die zich altijd vrijwillig inzet voor het algemeen belang ten behoeve van de inwoners van Soest en Soesterberg.

De overige onderscheidingen werden telefonisch uitgereikt aan:

Meneer G.P. Kenter Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Meneer Kenter is van 1995 tot 2012 actief geweest voor de Zonnebloem Soesterberg, als voorzitter en secretaris. Daarnaast heeft hij 8 keer deelgenomen aan een (regionale) Zonnebloemvakantie.

Meneer R.M.P. Kleinegris: Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Door zijn inzet is het keurmerk "Afval Vrije School" ontwikkelt. Dit keurmerk is al diverse malen uitgereikt. Meneer Kleinegris weet anderen te motiveren om anders om te gaan met het milieu.

Mevrouw V.M. Stolwijk: Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Zij doet haar vrijwilligerswerk meestal alleen en treed niet op de voorgrond. Onder andere vanuit haar geloofsovertuiging zet zij zich in voor haar medemens en stuurt kaarten bij lief en leed.

Meneer R.J.G. van Es Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij staat voor iedereen klaar. Zo heeft hij zich 20 jaar ingezet voor de Protestantse Gemeente Soest. Eerst als kerkvoogd, later als kerkrentmeester. Ook was hij de geluidsman van de Emmakerk in Soest.