Raadgever Tim de Wolf: Biocreativiteit

donderdag 23 april 2020

De wekelijkse rubriek 'Raadgever' in de Soester Courant is deze week voor een fractielid van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS). Met deze rubriek geeft de krant telkens een raadslid de kans een persoonlijke bijdrage te geven. Deze keer Tim de Wolf over 'Biocreativiteit.'

De loop der seizoenen stoort zich niet aan Corona. De lente ontluikt. We strijden tegen een gemeenschappelijke vijand en zien ons in persoonlijk leven en als maatschappij met voorheen onvoorstelbare vraagstukken geconfronteerd. Veel zekerheden zijn weggevallen. Ondernemers zien hun nering bedreigd, contact met dierbaren is soms onmogelijk en niemand weet echt wat het worden zal.

Tegelijkertijd gaat een deel van het leven voort. In de gemeenteraad zijn sommige onderwerpen uitgesteld maar niets is van de agenda verdwenen. Zorg is er natuurlijk wel over de financiële gevolgen van deze crisis. Uiteindelijk komen we er wel door maar voor sommigen zal deze tijd een zwarte bladzijde in hun leven blijven.

Maar de lente ontluikt. Zelf zit ik daar elk jaar met mijn neus bovenop als coördinator van de paddenwerkgroep. Rondom maart trekken de padden van winterslaapplaats naar poel of plas voor de paring. Waar deze paddentrek een verkeersweg kruist worden er veel doodgereden. Als vrijwilligers helpen wij de padden door ze de weg over te zetten. Dit jaar zijn er uitzonderlijk weinig padden. Wat is de oorzaak? Ging door de milde temperatuur een deel al in januari op pad? Zijn de twee droge zomers met gebrek aan insecten en vocht veel padden noodlottig geworden? De klimaatverandering komt zo weer erg nabij.

Ik denk dat we als mens prettiger leven als we dit in goede samenwerking met plant en dier doen. We hebben elkaar nodig en zij ons nog minder dan wij zij! Wij moeten onze intelligentie niet gebruiken voor overheersten, terugdringen, domineren maar omzetten in een besef ruimte te laten en te geven voor andere schepsels. Laten we een beetje bescheiden zijn. Laten we de natuur helpen door goede biotopen terug te brengen, grootschaligheid te vermijden, natuur inclusief te leven.

U kunt, aan huis gekluisterd door de Coronamaatregelen, zelf al beginnen in uw eigen tuin. Wip de tegels eruit! Breng ze niet naar De Schans maar bouw er een slordig muurtje van en laat dit overwoekeren met klimop. U heeft zo een prachtig insectenhotel en schuilplaats voor amfibieën gecreëerd! Dankbare padden zullen in komende jaren gratis de slakken uit uw tuin eten. Zoemende insecten brengen u een zomersymfonie. U draagt bij aan de biodiversiteit. Zo komt er toch nog een positief kantje aan deze vreemde tijd.

Tim de Wolf

raadslid

Aandachtsgebieden: Natuur en Milieu - Bestuurlijke taken - Kunst en Cultuur - Verkeer en Vervoer