Bestrijding eikenprocessierups

woensdag 15 april 2020

Gratis: insectenhotel en 5 nestkastjes.

We moeten zoveel mogelijk binnen blijven, maar een ommetje in de eigen buurt mag gelukkig nog steeds. Met het mooie lenteweer ontpopt zich echter weer een vervelende ‘vijand’ in de eikenbomen: de eikenprocessierups.

De gemeente Soest is deze maand begonnen met het preventief bestrijden van de eikenprocessierups. Als de bomen weer groen worden komen de eitjes van deze rups uit en kunnen de rupsen zich helemaal volvreten aan het blad. Om zoveel mogelijk overlast voor aankomende zomer te voorkomen, worden de bomen bespoten met Xentari. Dit is een biologisch middel dat ervoor moet zorgen dat de rupsen uitdrogen. Ook wordt getracht om zoveel mogelijk natuurlijke vijanden van de processierups in te zetten. Denk hierbij aan vogelkastjes voor mezen die dol zijn op deze rups en aan het inzaaien van bloemen en grassen die andere ‘roofdieren’ aantrekken.

Openbare plekken

De gemeente bestrijdt de rupsen voornamelijk op openbare plekken waar veel mensen komen. In het voorjaar door de preventieve maatregelen en tijdens de zomer door het wegzuigen van de rupsen en nesten in besmette gemeentelijke eikenbomen. Bomen bij u in de tuin waar de eikenprocessierups zich in zijn gaan nestelen, worden dus niet behandeld door de gemeente. Hiervoor zult u zelf maatregelen moeten nemen. Helaas is in de Nederlandse tuinen de biodiversiteit vaak ver te zoeken, waardoor plagen zoals deze rups vrij baan hebben. De boodschap is dus: zorg voor meer biodiversiteit!

Natuurlijke vijanden

Behalve de (kool)mezen die dol zijn op de rupsen, zijn er gelukkig meer natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. Zo leggen sluipwespen en -vliegen eitjes in de rupsen, die hierdoor het loodje leggen. Vleermuizen eten nachtvlinders, eikenprocessierupsen worden nachtvlinders als ze ‘volwassen’ zijn. Als deze vlinders opgegeten worden, kunnen ze ook geen eitjes meer leggen die het jaar daarna uitkomen en voor overlast gaan zorgen. Behalve rupsen en vlinders, zijn mezen en vleermuizen ook dol op insecten. Als u in uw tuin het hele jaar door zorgt voor meer biodiversiteit, trekt dit weer meer insecten aan en hebben de natuurlijke vijanden van de rupsen nog meer redenen om uw tuin aan te doen!

Win!

Om u een handje te helpen, geeft Gemeentebelangen Groen Soest 1x insectenhotel en 5x een nestkastje voor mezen weg.

Mail uw naam, adres en telefoonnummer voor 25 april naar info@ggs.nu. Wij nemen contact met u op als u gewonnen hebt.

Meer informatie over de gemeentelijk beleid tav. de bestrijding van de eikenprocessierups en praktische tips kunt u vinden op:

Annemarieke Weith-Plomp

06 - 517 590 39 (Na 17.30)

Aandachtsgebieden: Veiligheid - Zorg en welzijn - Onderwijs - Jeugdzaken