De tweede helft

woensdag 1 april 2020

Met de rubriek Raadgever geeft de Soester Courant wekelijks een raadslid de kans zijn of haar persoonlijke verhaal te vertellen. Deze week een bijdrage van GGS fractielid Henk Diemers:

Als geboren en getogen Soester ben ik nu twee jaar raadslid namens GGS. Momenteel staat de wereld op zijn kop door het Corona-virus en dit heeft grote invloed op ieders leven. De maatschappij is ontwricht en mensen zijn angstig, verdrietig, onzeker en eenzaam. Mede door de indrukwekkende aansturing van de landelijke en lokale overheid, hebben vele instanties op een geweldige wijze de schouders er onder gezet. Ik denk dan aan de mensen die werkzaam zijn in de medische en sociale zorg, supermarkten, hulpverleners, onze RMN, mantelzorgers en alle andere vrijwilligers. Zelf ben ik werkzaam als buschauffeur in regio Gooi- en Vechtstreek. Om kosten te besparen wordt er nu gereden met een aangepaste dienstregeling. Ook zijn er maatregelen genomen ter voorkoming van besmetting van de reizigers en chauffeurs, zoals het verplicht achterin in- en uitstappen. Ik hoop dat er door deze maatregelen gereden kan blijven worden. Er zijn velen, vooral ook oudere mensen, die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Ik denk dan ook aan de inwoners van Soesterberg, waar geen treinverbinding is.

Vertrouwen

Ondanks deze ontwrichting moeten de belangrijke bestuurlijke zaken gewoon doorgang vinden. Daarom kwam de gemeenteraad op 19 maart jl. bijeen voor de geplande besluitvormende raadsvergadering. Een historische vergadering zonder publiek. Gelukkig kon een ruime meerderheid van de raad aanwezig zijn. Met de overige aanwezigen op een veilige afstand heb ik de vergadering als buitengewoon ervaren. De sfeer van eenheid gaf mij een gevoel van vertrouwen voor de nabije toekomst.

Sport

Vanwege mijn interesse voor sport heb ik deze portefeuille in mijn takenpakket. Inmiddels zijn er flinke stappen gemaakt, o.a. met de komende realisatie van de nieuwe sporthal bij Optisport op de Dalweg. Deze samenvoeging biedt kansen om grotere evenementen te organiseren en voor realisatie van woningbouw op de oude locatie op de Beukenlaan. Ook zijn er besluiten genomen over de herverdeling en renovatie van de sportcomplexen aan de Bosstraat en Hees.

Nu de sport volledig stilligt, wordt het extra duidelijk hoe belangrijk sport is voor jong en oud. Het is niet alleen een gezonde, maar ook een sociale uitlaatklep. Ik had mij de start van de tweede helft van deze raadsperiode anders voorgesteld, maar: het komt nu aan op saamhorigheid en de adviezen van de overheidsinstanties over te nemen!