Waar zijn de bomen van De Schans?

donderdag 5 maart 2020

Soms kom je iets tegen in de omgeving waarvan je je afvraagt: was dit nu echt nodig? Zo was de kap van de bomen op De Schans voor ons aanleiding om Aukje Treep, verantwoordelijk wethouder namens Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) te vragen: "Waarom zijn deze bomen weggehaald?"

De bomen stonden bijna letterlijk in de weg door de enorme wortelopdruk. Dikke wortels veroorzaakten golven in het wegdek. Het ziet er nu kaal uit, maar er komen mooie gezonde bomen voor terug die minder opdruk geven.

Aukje Treep legt uit dat de directe aanleiding van de kap van de betreffende essen eigenlijk de reconstructie van De Schans is. Het weggedeelte gaat eruit en wordt opnieuw geconstrueerd. Daarbij moet ook de afvoer van het regenwater vanaf de werf worden herzien. De bomen stonden in een relatief smalle berm en bij de wegreconstructie stonden ze zodanig in de weg, dat handhaven eigenlijk niet haalbaar was.

Bovendien waren de bomen zelf in bedenkelijke toestand. De essen werden geteisterd door de zogenaamde essentaksterfte, een landelijke veel voorkomende ziekte in essen, waardoor er in eerste instantie veel dood hout wordt gevormd en in een later stadium de hele boom afsterft.

Geen behandeling

Essentaksterfte tast jonge en oude bomen aan en komt helaas in heel Nederland voor. Het wordt veroorzaakt door een schimmel: het ‘vals essenvlieskelkje’ oftewel Hymenoscyphus fraxineus, of Chalara fraxinea.

Er zijn geen middelen beschikbaar om bomen in het stedelijk groen en het landschap tegen essentaksterfte te beschermen. Ook bestaat er geen behandeling waarmee aangetaste bomen kunnen worden genezen. Wegsnoeien van dood hout helpt tegen het gevaar van vallende takken stimuleert hergroei uit de (nog) gezonde delen van de boom. Maar dit is absoluut geen garantie dat de aantasting niet doorzet. Er kan voortdurend nieuwe infectie optreden.

Nieuwe bomen

In dit geval is vanwege de slechte vitaliteit van de bomen een kapvergunning verleend. In het najaar van 2020, na de wegreconstructie, worden er nieuwe bomen geplant. Dan komen er diverse soorten laanbomen te staan zodat het risico op ziekte wordt verminderd.

Aukje Treep - Van Hoeckel

wethouder

Duurzaamheid en Milieu - Natuur en recreatie - Vergunning en Handhaving - Infra -Openbare ruimte en Klimaatadaptie - Kunst en Cultuur.