Provincie Utrecht groter

vrijdag 14 februari 2020

Weinigen hebben er iets van gemerkt maar sinds 1 januari 2019 maakt de gemeente Vijfheerenlanden deel uit van de provincie Utrecht. Deze gemeente is ontstaan door een fusie van de gemeente Vianen met de Zuid-Hollandse gemeenten Zederik en Leerdam. De provinciekaart is nu aangepast.

Digitale kaarten

De provincie Utrecht verzamelt en beheert een grote hoeveelheid ruimtelijke informatie, die op een kaart kan worden weergegeven. Via het portaal Geo-Point Utrecht is deze informatie als open data voor iedereen beschikbaar. De geodata kan ook worden gedownload voor gebruik in eigen gebruik. De gegevens mogen door iedereen worden geraadpleegd, verspreid en hergebruikt. Er zijn geen juridische of technische obstakels die dit (her)gebruik belemmeren.

Naast het downloaden van de data voor hergebruik, kun je de ook rondkneuzen in de provinciale atlas. Dit is een interactieve kaartviewer waarin je zelf informatie aan het beeld kan toevoegen door te kiezen uit verschillende kaartlagen. In het kaartscherm klik je daarvoor links in het scherm op het plus-knopje (Kaart toevoegen). Op deze manier kun je je eigen kaart samenstellen en de door jouw gewenste informatie creëren.

De provincie gebruikt ook applicaties om gegevens en informatie te delen tussen medewerkers en met de buitenwereld. Deze apps zijn veelal ontwikkeld met een bepaald doel of bepaalde informatiewens in het achterhoofd. Veel van deze apps zijn echter breder inzetbaar en worden gedeeld op Geo-Point.

Het zijn echter geen kleine apps voor de telefoon. Het is een vrij zware toepassing. Maar met een beetje geduld opent zich een ware schatkamer voor de liefhebber van (oude en nieuwe) landkaarten en informatie over de ruimtelijke omgeving. Je ziet dan ook mooi hoe Soest zich verhoudt tot de buurgemeenten en de rest van de provincie.

Cees Paul

06 - 83 65 92 65