Genomineerden 1e Harry Witte Prijs

vrijdag 20 december 2019

Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) reikt eens in de twee jaar een prijs uit aan een werk- of actiegroep die succesvol en met veel inzet actie voert in Soest en/of Soesterberg. Voorwaarde is dat deze actie gericht is op het algemeen belang of welzijn van mens, dier of omgeving. Dit jaar zijn er vier genomineerden. Op de nieuwsjaarreceptie van GGS op 10 januari 2020, zal bekend worden gemaakt wie de winnaar is van de 'Harry Witte Prijs 2019'. De prijs wordt uitgereikt door Harry Witte en de winnaar krijgt de prijs, een geldbedrag van en kunstobject gemaakt door Ton Paauw. Ook de genomineerden ontvangen een blijvende herinnering.

De genomineerden zijn:

Werkgroep De Engtuin

De werkgroep voert actie om de biodiversiteit op de Eng te vergroten. Met hulp van veel inwoners zijn er afgelopen jaar een groot aantal bloemenranden op de Eng gerealiseerd met als doel om akkervogels, bijen, vlinders, hommels en insecten aan te trekken. Ook is het iniatief genomen om wintergroenten te verbouwen op de Eng.

Comité Fietsvrienden Pijnenburg

Het comité ijvert voor het herstel van de fietsverbinding van Soest, over landgoed Pijnenburg, naar Lage Vuursche en Hilversum. De eigenaar van landgroep Pijnenbrug heeft het pad afgesloten voor fietsers om de drukte op de bospaden te verminderen. Middels acties en gesprekken met de landgrondeigenaar, probeert het comité tot een oplossing te komen.

Werkgroep Slangenbosje

Een groep vrijwilligers wil het kwetsbare natuurgebied het Slangenbosje extra beschermen. Het bosje beslaat 5 hectare aan de Ir. Menkolaan en kreeg zijn naam door de daar voorkomende ringslangen. De werkgroep houdt zich actief bezig met het onderhoud en voert tevens actie om het Slangenbosje te beschermen als dorpsgezicht.

Werkgroep Vogelopvang Soest

De werkgroep is onderdeel van Stichting Dierenzorg Eemland. De werkgroep helpt vogels in nood. Niet alleen vogels uit de omgeving van Soest, want sinds 1 oktober worden hier ook de vogels van Vogelopvang Utrecht opgevangen. Deze maatregel is genomen omdat de Vogelopvang Utrecht in financieel zwaar weer kwam. De werkgroep voert nu actie om mensen te bewegen een eenmalige gift te doen voor de opvang van al deze vogels.

What do you want to do ?
New mail

Hans de Koning

Bestuurslid

Ik ben een geboren en getogen Soester. Na een studie economie ben ik voornamelijk in de financiële sector werkzaam geweest. Ik geniet van Soest en met name de groene omgeving spreekt mij erg aan. Ik voelde mij al lange tijd aangetrokken door de standpunten van Gemeentebelangen Groen Soest. Na mijn pensionering heb ik mij in 2013 aangemeld bij de partij en werd bestuurslid. Een functie die ik met veel plezier bekleed.