Werkbezoek De Mariënburg

vrijdag 16 oktober 2015

Sinds een jaar werkt Jessie Vroom als interim manager op De Mariënburg. Vrijdag 16 oktober 2016 ging de fractie van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) bij haar op bezoek, samen met de steunfractie Sociaal Domein. In de ouderenzorg verandert veel en zal nog meer veranderen. Jessie Vroom en haar medewerkers hebben grote plannen over de bijdrage die zij daarbij kunnen leveren aan de zorg, maar ook aan de wijk. Zij wil daarbij gebruik maken van de bijzondere plek die Marienburg heeft in de gemeente en in de harten van Soest.

De Mariënburg is een bekend ‘tehuis’ voor de mensen in Soest en heeft ook als gebouw een bijzonder plekje in de gemeente Soest. Het woonzorgcentrum ligt bij Nieuwerhoek, vlakbij paleis Soestdijk in een mooie parkomgeving met een grote vijver.

Jessie: "Wij willen Mariënburg een ontmoetingsplek laten zijn. Een buurtonderneming voor de wijk op een interessante plek in Soest, waar mensen van verschillende generaties elkaar ontmoeten. Wij kunnen en willen graag bijdragen aan de wijkvoorzieningen, vooral voor de ouder wordende mens.”

Mariënburg kent 151 aanleunwoningen die in principe beschikbaar zijn voor elke woningzoekende. Daarnaast kent het centrum 66 zorgplaatsen (psychogeriatrisch) en vier plaatsen voor kortdurende opname. Ook worden vanuit het centrum meerdere thuiszorgteams aangestuurd. De zorg blijft, ook in de toekomst, een grote plaats innemen op Mariënburg. Maar we willen ook graag ruimte geven aan andere organisaties. Denk bijvoorbeeld aan lezingen, of activiteiten voor moeders met kinderen. Moet je eens kijken wat er gebeurt als hier een paar kleine kinderen rondlopen. Dat is prachtig.”

Het woonzorgcentrum Mariënburg valt organisatorisch onder Beweging 3.0. Samen met Zorgpalet Baarn-Soest zijn dit de grootste aanbieder van ouderenzorg in Soest en omgeving. Belangrijk onderdeel van de transitie die de zorg nu meemaakt is de samenwerking tussen organisaties onderling en de gemeente. “ De samenwerking wordt steeds meer zichtbaar, met zoveel mooie initiatieven in Soest is het ondenkbaar dat we niet met elkaar verbinden, daar willen wij als Beweging 3.0 zeker aan meedoen”

Het was een zeer prettig en open gesprek. Het was leuk en nuttig om een kijkje in elkaars keuken te krijgen in. We komen volgend jaar graag nog een keer terug om te praten over ontwikkelingen rond Mariënburg en de zorg in Soest.

Wil je ook meepraten of wil je meer weten over de steunfractie Sociaal Domein? Laat het even weten! Je kan je aanmelden via de mail maar je kan ook Jan Paauw even bellen. Zijn gegevens staan hieronder.

Tekst en foto’s: Cees Paul