Verse wethouders en fractieleden van start

donderdag 17 mei 2018

Afgelopen woensdag zijn de nieuwe bestuurders van Soest officieel geïnstalleerd. Dat is binnen twee maanden nadat op 21 maart Nederlandse kiesgerechtigden hun stem uitbrachten voor de gemeenteraad.

De dag ervoor, dinsdag 15 mei, gaf de nieuwe gemeenteraad haar mening over het coalitieakkoord van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS), Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD), de Democraten van D66 en de combinatie ChristenUnie en Staatkundig Gereformeerde Partij (CU-SGP).

Duurzaam en daadkrachtig

Het coalitieakkoord heeft als titel 'Duurzaam en Daadkrachtig' meegekregen. Wim de Kam, (in-)formateur bij de besprekingen, vermeldde in zijn introductie dat de niet-onderhandelende partijen nadrukkelijk om hun inbreng is gevraagd. Bij de bespreking van het coalitieakkoord afgelopen dinsdag bleken vooral de fracties die hier geen gehoor aan hadden gegeven het meeste zuur te hebben opgespaard. In een vergadering van twee rondes werden de vragen werden beantword door de fractievoorzitters.

Naast de vier coalitiepartijen bestaat de huidige raad uit acht andere fracties. Naast de landelijke partijen Pvda, CDA en GroenLinks zijn er maar liefst vijf andere lokalo's, naast GGS, vertegenwoordigd: Soest 2002, Burgerbelangen Soest/Soesterberg, LAS, POS en DSN.

Woensdag werden in een Besluitvormende Raad de nieuwe wethouders benoemd en beëdigd. Op de foto boven dit artikel zien we Aukje Treep-Van Hoeckel (in lichtblauwe jurk) de gelofte afleggen. Na felicitaties door de raadsleden en familie en vrienden werden de nieuwe raadsleden geïnstalleerd.

D66 haalde wethouder Nermina Kundiç uit Veenendaal. De andere drie zijn afkomstig uit de raad, zodat hun zetel wordt gevuld door een opvolger. Voor Liesa van Aalst (VVD) komt voormalig wethouder Peter van der Torre in de gemeenteraad en bij de CU/SGP wordt Harrie Dijkhuizen opgevolgd door Mirjam Roose-Verdam. Wij van GGS mogen Aukje dus afvaardigen naar het College. Daar bovenop mogen wij Tim de Wolf verwelkomen in de fractie. Op de foto links zie je hem de eed afleggen.

Nadat ook deze drie waren gefeliciteerd, konden drie nieuwe fractieassistenten worden verwelkomd.

De PvdA krijgt versterking van Rosella Berghuis, de VVD van Jasper van't Net en wij van GGS verheugen ons met de komst van Erna Wegman. Als controller bij een ideële instelling heeft zij veel ervaring met zowel duurzaamheid als met financieën.

Cees Paul

Raadslid