Soesterberg: voorbeeld voor Nederland

woensdag 3 april 2019

Woensdag 3 april jl. kwam minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties  Kajsa Ollongren naar Soesterberg. Hier werd de minister ontvangen door locoburgemeester Aukje Treep. Ook de wethouders Van Aalst, Dijkhuizen en Kundic waren aanwezig. De minister was in Soesterberg om het startsein te geven voor de bouw van 280 woningen op het voormalige bedrijventerrein in Soesterberg-Noord.

Na een nauwe samenwerking  tussen het ministerie, de provincie en de gemeente is het goed om te zien dat het Masterplan Soesterberg gestalte krijgt. Deze samenwerking kwam voort uit de zgn. Crisis- en herstelwet. Deze wet versnelt de procedures voor dergelijke grote projecten, maar waarborgt tevens een zorgvuldige besluitvorming. In de diverse toespraken kwam woensdag duidelijk naar voren, dat het hele traject in Soesterberg, als voorbeeld dient voor soortgelijke projecten elders in Nederland.

De officiële start werd gegeven door een gezamenlijke druk op de knop door minister Ollongren, gedeputeerde Van den Berg, de wethouders van Soest en Loco- Burgemeester Aukje Treep.

Loco-burgemeester Aukje Treep schetste in haar toespraak de ontwikkelingen in het gebied en stelde vast dat Soesterberg-Noord niet langer de achterkant van het dorp is, maar het mooie gezicht naar de vliegbasis. In een grote tent op de Batenburgweg en in de schaduw van een reuzenrad waren tal van ondernemers en buurtbewoners bij de feestelijke bouwstart aanwezig.

Sinds de sluiting van de vliegbasis is niet alleen Soesterberg, maar heel Nederland een prachtig natuurgebied rijker als onderdeel van het nationaal park Utrechtse Heuvelrug, aldus loco-burgemeester Treep. ,,De natuur wordt hard verdedigd door de Soesterbergers. Zoals bij elke ruimtelijke ontwikkeling zijn tegengestelde belangen het ingewikkeldst om bij elkaar te brengen. Dat is iedere keer weer een uitdaging Soesterberg-Noord was een flinke puzzel maar is dankzij de inspanning van velen, met name de provincie Utrecht, van de grond gekomen."

Crisis- en herstelwet

De Crisis- en herstelwet is een wet, die het mogelijk maak procedures voor projecten te versnellen, maar handhaaft anderzijds de noodzakelijke waarborgen voor zorgvuldige besluitvorming. De bedrijven in Soesterberg Noord zijn of worden verhuisd en (bijna) het hele terrein nu kan als woningbouwproject verder worden ontwikkeld.

Afgelopen woensdag kwam in diverse toespraken naar voren dat het hele traject als voorbeeld kan zijn voor soortgelijke projecten in Nederland.

Tijdens een rondleiding liet minister Ollongren zich uitvoerig informeren over de totstandkoming en de vordering van de plannen. Daarna was het moment van de officiële bouwstart. Met een gezamenlijke druk op de grote rode knop hees een bouwkraan een ijzeren balk omhoog met daaraan de vlaggen van betrokken partijen.

In Soesterberg-Noord worden in verschillende fases 300 woningen gebouw. De eerste fase die nu in uitvoering is bestaat uit 154 woningen: appartementen, rijwoningen, twee-onder-een-
kapwoningen en vrije kavels, zowel in huur als koop.

Op de foto: v.l.n.r: Wethouder Lisa van Aalst, Gedeputeerde Pim van de Berg, Wethouder Harry Dijkhuizen, Minister Kasja Ollongren, Wethouder Nermina Kundic en Loco-burgemeester Aukje Treep.