GGS wordt met 6 zetels grootste partij in Soest

donderdag 22 maart 2018

Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) is de grootste partij van Soest geworden bij de gemeenteraadsverkiezingen. GGS verdubbelde gisteravond de fractie en gaat van 3 naar 6 zetels.

GGS krijgt zo 1 zetel meer dan de VVD die steeg van 4 naar 5 zetels. Soest 2002 en D66 haalden elk 3 zetels. Daarna volgens CDA, PvdA, CU/SGP en GroenLinks met 2 zetel. BBS, LAS, DSN en POS haalden ook de kiesdrempel en krijgen een zetel. De fractie van GGS hoopt op een vruchtbare samenwerking in de komende vier jaar.

Om kwart over tien werd de eerste prognose bekend gemaakt.  Er waren op dat moment 5 van de 24 stembureaus geteld. Toen al waren dezelfde twee pieken voor VVD en GGS te zien als in de einduitslag. Zoals burgemeester Rob Metz opmerkte kent Soest een traditie van grote verschuivingen. Dat bleek nu dus ook het geval te zijn.

Kiezers bedankt

We begonnen de campagne met een leuke enthousiaste groep mensen die de afgelopen maanden aangroeide. Niet alleen op Facebook, maar ook in het echte leven - mensen die langs de deuren gingen om flyers in de brievenbussen te doen. Daarvoor heel, heel hartelijk dank. Ook al die duizenden mensen die op één van onze kandidaten hebben gestemd willen wij heel hartelijk danken voor hun steun.

Wij hopen dat vertrouwen uiteraard waar te maken. We voelen ons gesterkt in ons streven naar een Groen, Gezond en Sociaal Soest waarin mensen worden betrokken bij de plannen voor het bestuur.

En nu?

Allereerst is dit nog de voorlopige uitslag. Morgen, 23 maart wordt de definitieve uitslag, inclusief voorkeurstemmen bekend gemaakt.

Nu staat al vast dat Partij Ons SOESTerberg de kiesdrempel heeft gehaald als nieuwe partij. LTR, de Jonge Honden en Verenigd Soest vielen buiten de boot, net als de partij Jezus Leeft. Ook staat vast dat de opkomst hoog was: 60,32%. Dat is anderhalf procent meer dan bij de gemeenteraadsvekiezingen van 2014.

In de nieuwe gemeenteraad komen volgende week - waarschijnlijk - twaalf partijen. Hoewel. Burgerbelangen kreeg bij de voorlopige uitslag 1 zetel, maar uit de cijfers blijkt dat de partij niet de kiesdrempel heeft gehaald en dus feitelijk geen recht heeft op een zetel. Dat zou betekenen dat de bijna 700 stemmen van Burgerbelangen in de pot van de restzetels verdwijnen.

Volgende week wordt in twee vergaderingen officieel afscheid genomen van de oude raad (27 maart) en worden de nieuwe raadsleden geinstalleerd op 29 maart. In de eerste week van april gaat de informateur van start en kunnen de collegeonderhandelingen beginnen.

In de raadszaal waren alle parijen en belangstellenden bijeen voor een levendig programma met hapjes, drankjes en muziek. Alle lokale en regionale media waren ook aanwezig. De Soester Courant nam na de uitslag deze juichfoto in de raad:

Cees Paul

Raadslid