Weggegooid geld: onderzoek uitbreiding parkeerplaatsen Winkelpromenade Soestdijk

maandag 20 november 2017

Tijdens de behandeling in de raad van de begroting voor 2018 werd nog eens duidelijk dat de coalitiepartijen (D66, VVD, Soest 2002 en CDA) op termijn 250 parkeerplaatsen willen in de buurt van de Van Weedestraat (Winkelpromenade Soestdijk). Die extra parkeerplaatsen vinden zij belangrijk voor het winkelgebied. Gemeentebelangen Groen Soest (GGS) vindt de € 165.000 die het onderzoek moet gaan kosten weggegooid geld. De uitkomst is al duidelijk.Uit zo'n onderzoek zullen twee opties komen: de groenstrook aan het Nassauplantsoen en de weide van het Knotwilgengebied aan de Stadhouderslaan. Met extra asfalt zal daar het zogenaamde parkeerprobleem opgelost worden.

Druk?

Om te beginnen is er alleen sprake van enige parkeerdruk of drukte op donderdagochtend, tijdens de markt, en op zaterdag. Onze fractie vindt vervolgens dat je geen groen moet opofferen aan parkeerplaatsen. Daarnaast vindt onze fractie dat de fiets meer moeten worden gestimuleerd. Ook heeft onze fractie vastgesteld op de donderdag en zaterdag nog vaak lege plekken zijn aan de oostzijde van de winkelpromenade. Kijk maar eens achter het wereldwinkel en bij treinstation Soestdijk.Tijdens de discussie over het winkel- of retailbeleid hebben we al na voren gebracht dat het winkel in de toekomst echt gaat veranderen en er steeds meer via internet wordt gekocht en de thuisbreng service een vlucht neemt.  En dan noemen nog geen eens dat gebruik van auto’s  in de toekomst echt gaat veranderen door de automatisering (zelfbesturing) van deze vervoermiddelen.

Samengevat: uitbreiding van parkeerplekken heeft geen zin want die zullen vaak leeg staan! Daarom is volgens onze fractie het onderzoek overbodig! (Zonde van die € 165.000).

Hans de Koning

Bestuurslid

Ik ben een geboren en getogen Soester. Na een studie economie ben ik voornamelijk in de financiële sector werkzaam geweest. Ik geniet van Soest en met name de groene omgeving spreekt mij erg aan. Ik voelde mij al lange tijd aangetrokken door de standpunten van Gemeentebelangen Groen Soest. Na mijn pensionering heb ik mij in 2013 aangemeld bij de partij en werd bestuurslid. Een functie die ik met veel plezier bekleed.