Recyclestation De Schans krijgt 'nul op de meter'

donderdag 21 januari 2016

Na een grote recyclingsoperatie ging recyclestation De Schans afgelopen december weer open voor het publiek. Vandaag, een maand later, werd De Schans officieel heropend. Met uitzondering van de burgemeester was het hele college aanwezig, met wethouder Marcel Ardriani als ceremoniemeester. Zijn voorganger Yvonne Kemmerling bevond zich ook onder de talrijke aanwezigen die zich warmden in de catacomben onder het containerplatform. Oud-wethouder Harry Witte van Gemeentebelangen Groen Soest (GGS), die in een paar jaar geleden nog veel moeite moest doen om de gemeenteraad te overtuigen dat renovatie van de Schans noodzakelijk was, moest helaas verstek laten gaan.

In de betonnen ruimte was het ook zonder geluidsinstallatie een soep van geluid. Via de microfoon verdwenen de woorden van de wethouder en de kunstenaars daarin moeiteloos. Buiten werden verstaanbare woorden gesproken en een vlag gehesen met medewerking van RMN Directeur Rob Schram.

Hij is trots op ´state of the art´ recyclingstation en vertelde dat het dak van de werkplaats nog voor de zomer vol zal liggen met zonnepanelen. Daarmee is De Schans volledig zelfvoorzienend in zijn energiebehoefte.

Soest is goed op weg met recycling, maar het einddoel om 74% van al het huishoudelijke afval te recyclen is nog niet bereikt. Op De Schans wordt vrijwel alles van wat binnenkomt - 95% - hergebruikt in nieuwe producten.

Tijdens een rondleiding wees Schram er ook op dat de betonnen hellingen vloerverwarming hebben, Bij de huidige temperaturen is dat geen overdreven luxe. Mensen en auto's zouden anders uitglijden.

Het reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) had kunstenaars gevraagd iets te maken ter gelegenheid van de heropening. Twee werken en hun makers waren aanwezig.

Kunstenaar Egbert de Rooij, maakte met een cartoonesk, praktisch bord (zie foto boven) het winnende werk. Egbert de Rooij is vooral bekend van schilderingen op de muren van de flats aan de Dalweg, die hij samen met Ton Paauw maakte. Hij exposeert nu in Museum Soest met 'gewone' schilderijen.

Babs Hoedt maakte van papier maché het werk 'Dagvers.

Cees Paul

06 - 83 65 92 65