Kamp Zeist: Lange neus Teeven naar Hart v/d Heuvelrug?

maandag 2 juni 2014

Vlak voor Hemelvaart uitte staatssecretaris Teeven in de media het plan om gezinnen en minderjarigen, die zich aan de Nederlandse grens melden, op Kamp Zeist gehuisvest kunnen worden. Afgelopen vrijdag liet burgemeester Rob Metz in een persbericht weten hierdoor 'onaangenaam verrast te zijn'.  Soest heeft, samen met de gemeente Zeist en de provincie Utrecht, zo zijn eigen plannen met het gebied. Het Kamp van Zeist valt in het plangebied Hart van de Heuvelrug. In dat plan is het de bedoeling het gebied terug te geven aan de natuuur, binnen de Ecologische Hoofdstructuur. Metz wil nog deze week burgemeester Koos Janssen van Zeist en de provincie spreken. Naast het persbericht vond Metz de media in een uitzending van U Vandaag. In dit nieuwsprogramma van RTV Utrecht gaf hij vrijdag 30 mei een toelichting. De uitzending is via deze link te zien.  Het item begint op minuut 2.05.
De gemeente Zeist en de provincie Utrecht hebben nog niet gereageerd.

De staatssecretaris wil de gezinnen en kinderen, die nog niet tot Nederland zijn toegelaten, plaatsen in een nieuwe, gesloten locatie op Kamp van Zeist; in zogenaamde 'woonpaviljoens' waar het gezinsleven en de privacy gerespecteerd worden. Die nieuwe opvanglocaties hebben een vriendelijkere uitstraling dan een cel. Zo heeft elk gezin een eigen keuken, er is een buitenspeelplaats, het personeel draagt geen uniform en door beplanting is de omheining afgeschermd. In een situatie waarbij de ouders langer in detentie moeten zitten dan de kinderen, worden de kinderen tijdelijk overgeplaatst naar een gastgezinTeeven streeft ernaar om de nieuwe locatie in het eerste kwartaal van 2015 in gebruik te nemen.

In de uitzending van RTV Utrecht zegt Metz politiek dat nader gesproken moet worden over de lokatie en dat "de planning op deze plek heel moeilijk haalbaar wordt" Bovendien zit Soesterberg wat betreft het aantal asielzoekers "wel op het max van wat we hier kunnen hebben." De fractie van Gemeentebelangen Goen Soest (GGS) sluit zich aan bij het CDA die ook zo spoedig mogelijk helderheid wil over de inzet van de burgemeester.

Bewoners van het AZC
Afgelopen woensdag 27 mei was Metz nog op werkbezoek bij het AZC. Naast het bezichtigen van de locatie zijn verschillende onderwerpen besproken met o.a. mevrouw Jet van Doornik, de locatiemanager van het COA/AZC. Onderwerpen waren onder andere: de relatie van bewoners van het AZC met bewoners van Soesterberg en de zeer gewaardeerde inzet van vrijwilligers uit Soest(erberg) bij verschillende activiteiten, zoals taalles en  peuteropvang. Ook werd gesproken over de verschillende goede contacten met het particulier initiatief, waaronder de Raad van Kerken, de verdere (verbetering van de) inrichting van de buitenomgeving en de ervaringen met en van de bewoners in het AZC en de omgeving

De huidige capaciteit van het asielzoekerscentrum (AZC) Zeist telt ongeveer 360 bedden, waarvan er per 23 mei 329 bezet waren. De meeste mensen (71%!) hebben al een verblijfsvergunning maar kunnen nog niet 'uitgeplaatst' worden. Dat wil zeggen, er is geen (tijdelijke) woonruimte of gastgezin voor hen.
In het AZC 'wonen' nu 31 kinderen, waarvan 25 in de schoolgaande leeftijd. De jongste is 8 maanden oud en komt uit Syrië. De oudste bewoners is een man van 63 uit Noord Korea.Er wonen nu mensen uit 35 landen op het centrum. Meer dan de helft komt uit Syrië (29%) of Eritrea (28%). Ook Irak (9%), Afghanistan (5%) en Iran (5%) zijn goed vertegenwoordigd. Deze cijfers maakte de gemeente Soest vandaag bekend aan de gemeenteraad.