Gemeente & Zorg: GGS als best getest

woensdag 5 maart 2014

Vorige week organiseerde de diaconie van Wijkgemeente De Open Hog een bijeenkomst waarbij politici met mensen van de kerk in gesprek gingen. Thema was de decentralisatie van de zorg, vooral de thuiszorg.

Het gesprek werd gevoerd aan de hand van vragen die zijn afgeleid uit een onderzoek van de AbvaKabo FNV naar de gemeente en thuiszorg. Aan de hand van de tien vragen kan een maximale sociale score van 40 worden behaald. In plaats van gemeenten werd nu de partijen gevraagd hun ambities weer te geven op dezelfde tien punten. GGS - Gemeentebelangen Groen Soest - kwam op 34 punten en had daarmee het hoogste ambitieniveau van de twaalf deelnemende partijen.

Onderzoek

De vakbeweging onderzocht vijftig Nederlandse gemeenten op tien punten. Het gaat dan om onder meer de prijs van huishoudelijke hulp, overname van personeel door de nieuwe zorgaanbieders en of mantelzorger eerst zelf vrijwilligers moeten zoeken, voordat zij bij de gemeente kunnen aankloppen.

Centraal in dit onderzoek staat de vraag hoe gemeenten het onderdeel huishoudelijke verzorging uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) uitvoeren. Het onderzoek richt zich op de 50 grootste gemeenten van Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten heel verschillend met de WMO thuiszorg omgaan. Daarnaast blijkt dat een aantal gemeenten het niet zo nauw neemt met cao-rechten van thuiszorgmedewerkers en kwaliteitseisen

De gemeente Hilversum haalde de hoogste score met 27 punten uit 40. Ook hoog scoren Den Haag (26) en Groningen (24). Het slechtst scoren Tilburg (2), Emmen (2) en Almere (8)

Klik hier voor een pdf met het volledige onderzoek.

De VNG plaatst enkele kanttekeningen bij het onderzoek:

·         Het rapport wekt de indruk dat alfahulpen zijn geïntroduceerd na de komst van de Wmo. Maar al onder de AWBZ werd een groot deel van de huishoudelijke hulp door alfahulpen verricht. Er is een groep werknemers die bewust kies voor de alfa-constructie.

·         Het rapport schrijft dat gemeenten aanbesteden ondanks de 'wet Leijten'. Deze wet legt geen verbod op aanbesteden, maar maakt ook andere vormen van inkoop mogelijk.