Literaire Lijsttrekkers

donderdag 30 januari 2014

Afgelopen donderdag vond in Artishock een bijzondere ontmoeting plaats tussen poëzie en politiek. Ter gelegenheid van de Nationale Gedichtendag had de SLAS (Stichting Literaire Activiteiten Soest) een avond georganiseerd. Alle lijsttrekkers van de partijen die meedoen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen op (woensdag 19 maart) lazen hun favoriete gedicht voor. Daarnaast werd hen gevraagd naar het standpunt ten aanzien van kunst en cultuur. Als culturele partij bij uitstek had GGS twee plaatsen op het podium. Behalve wethouder/lijsttrekker Harry Wittte las ook fractiemedewerker Cees Paul een gedicht voor. Ook Groen Links had een extra literair ambassadeur. Het was een open avond, dus ook een aantal niet-politieke bezoekers konden hun favoriete vers voordragen.

Toeval of niet - beide collegepartijen zijn ook de partijen die vooruitlopen met hun cultuurstandpunten. Zeker op nationaal niveau is cultuur de laatste jaren slachtoffer geweest van draconische bezuinigingen. Op gemeentelijk niveau is Soest de dans tot nu toe redelijk ontsprongen, mede dankzij bestuur van de huizige coalitie van GGS, Groen Links, CDA en D'66. Gezien de bezuinigingen die de komende jaren nog op het bordje van de gemeente komen, gaan veel partijen niet verder dan het uitspreken van de hoop dat er iets van het 'cultureel erfgoed' kan worden behouden.

GGS en Groen Links zien cultuur positief: geen bezuinigingspost, maar een noodzakelijk onderdeel van de samenleving. Cultuur verleent zowel het individu als de gemeenschap identiteit. Uit een onderzoek van bureau Berenschot blijkt dat wegvallende subsidies in de praktijk bij lange na niet kunnen worden gecompenseerd door eigen inkomsten. Ook noteert het rapport dat een sterke cultuursector de gemeente kans biedt op onderscheidend vermogen.

De avond werd muzikaal prettig omlijst door duo La Primavera. Harry las overigens een vers van H.C. ten Berge voor, met een kleine improvisatie voor de gelegenheid. Cees bracht een eigen gedicht over Soest mee.

Cees Paul

06 - 83 65 92 65